Tips om jouw online reputatiemanagement te managen

Mijn Reputatiemanagement 1 99% van de mensen zoekt informatie over anderen op het internet. Is dat erg? Helemaal niet, het biedt juist kansen om jezelf te presenteren aan potentiële opdrachtgevers, werkgevers of andere mensen die meer over jou willen weten. Wanneer mensen informatie over jou zoeken, dan kan je grotendeels zelf bepalen welke informatie over jou wordt weergegeven. Handig, want je wilt natuurlijk wel dat er een goed beeld over jou wordt weergegeven.

Met reputatiemanagement neem jij het heft in eigen handen en zorg je ervoor dat jij zelf bepaalt wat er over jou op het internet te vinden is.

Wat is reputatiemanagement?

Reputatiemanagement is een strategie waarmee je op een heel praktische manier aan een positieve, realistische online reputatie werkt die overeenkomt met wie jij bent, wat jij doet en waar jij voor staat. Door jouw online reputatie te managen vormen mensen zich een ‘goed en compleet’ beeld van jou dat belangrijk kan zijn voor sollicitaties of de werving van nieuwe klanten. Zo zorg je ervoor dat waar jij voor staat en waar jij goed in bent ook uit jouw online reputatie blijkt.

Waarom is reputatiemanagement belangrijk?

Het is tegenwoordig gebruikelijk dat potentiële opdrachtgevers, recruiters, investeerders of andere mensen die meer over jou willen weten als eerste het internet raadplegen. Wil je de touwtjes in eigen handen houden als het om jouw online imago gaat, dan is reputatiemanagement van groot belang.

Voordelen van reputatiemanagement:

Meer klanten, meer omzet

Doordat je laat zien wat jij voor potentiële opdrachtgevers kan betekenen, vergroot je de kans dat jij die nieuwe opdracht binnenhaalt. Je laat zien waarom jij beter bent dan jouw concurrenten. Meer klanten betekent meer omzet.

Grotere kans op een nieuwe baan

Jouw online informatie is jouw online CV. Niet alleen jouw LinkedIn profiel, maar juist alle andere informatie over jou op het internet, zoals een eigen website, blogs of artikelen, kan de doorslag geven tijdens een sollicitatie. Je laat online zien wat je in huis hebt. Zo vergroot je de kans op die nieuwe baan of uitnodiging door een recruiter.

Laat jouw visie zien

Jij hebt een visie in jouw vakgebied; jij bent de expert. Door consequent in al jouw online uitlatingen datgene waar jij voor staat uit te dragen, versterk je jouw positie. Je kan denken aan een opiniestuk, blog, interviews of referenties.

Voor wie is reputatiemanagement geschikt?

Voor iedereen die de touwtjes in eigen handen wil houden als het om zijn online imago gaat is reputatiemanagement van groot belang. Denk hierbij aan:

[tie_list type=”checklist”]

  • Een ZZP’er of ondernemer die zichzelf online wil profileren, zijn doelgroep wil bereiken en wil laten zien wat hem of haar onderscheidt van de concurrent. Zo genereer je meer omzet doordat je klanten en opdrachten binnenhaalt.
  • Denk hierbij aan een professional of sollicitant die zich goed in de markt wil zetten voor toekomstige werkgevers en recruiters. Laat zien wat je in huis hebt. Zo krijg jij die nieuwe droombaan.
  • Publieke personen, zoals politici, een zanger of CEO’s, die invloed willen hebben op hoe zij online neergezet worden. Zo straalt jouw online reputatie jouw visie en dat waar je voor staat uit.

[/tie_list]

Hoe manage je jouw online reputatie?

Er zijn verschillende activiteiten die je kan ondernemen om jouw online reputatie te managen. Klik op onderstaande onderdelen om meer hierover te lezen.

[toggle title=”Manage jouw zoekmachine resultaten” state=”close”]Zoekmachine reputatie is het beïnvloeden van de zoekresultaten wanneer iemand op jouw naam zoekt. Je kan dit op verschillende manieren doen. Zorg dat de juiste en relevante links over jou op de eerste pagina van de zoekmachines terecht komen. Verwijs naar relevante links die jij zelf kan beheren, zoals jouw website, profiel pagina, social media accounts of een link van het bedrijf waar je werkt. Zo ziet iemand direct wat jouw expertise is en heb je meer controle over de zoekresultaten. Klik hier voor meer informatie over Mijn Zoekmachine Reputatie [/toggle]

[toggle title=”Vertel jouw verhaal” state=”close”]Creëer jouw verhaal waarin je laat zien wat je in huis hebt en wat je anderen kan bieden. Doordat jouw verhaal helder beschreven staat, maak je jezelf aantrekkelijk voor potentiële werkgevers, opdrachtgevers en andere mensen die jouw verhaal lezen. Door consistent in al jouw online uitingen hetzelfde verhaal te vertellen, profileer jij jezelf met jouw eigen verhaal op het internet. Klik hier om jouw verhaal beknopt en helder te laten schrijven door een professionele tekstschrijver. [/toggle]

[toggle title=”Eigen plek op het internet creëren” state=”close”]Zorg dat je een eigen plek op het internet creëert. Een plek waar jij zelf controle over hebt. Dit kan met een eigen website of profiel pagina. Hier vertel jij jouw verhaal, laat je zien wat je al gedaan hebt en waarom iemand jou die baan of opdracht moet geven. Daarnaast kan je hier ook verwijzen naar jouw social media kanalen en andere internetpagina’s die over jou gaan. [/toggle]

[toggle title=”Inrichten social media kanalen” state=”close”]Zorg dat je een account hebt op de verschillende social media kanalen waar jouw doelgroep ook is, zoals Twitter, Facebook of LinkedIn. Stel deze zo in dat de juiste mensen toegang hebben tot jouw informatie. Vertel en laat met foto’s zien wat jij voor anderen kan betekenen. Zorg dat je via jouw social media kanalen bovendien consequent hetzelfde verhaal vertelt. Zo versterkt al jouw social media jouw online reputatie.[/toggle]

[toggle title=”Bestaande informatie managen” state=”close”]Er staat informatie over jou op het internet. Je kan dan denken aan persberichten, informatie op de website van het bedrijf waar je werkt of artikelen. Zorg ervoor dat ook deze bestaande relevante informatie over jou hoog in de zoekmachines terecht komt. Dit draagt allemaal bij aan het beeld dat mensen over jou vormen.[/toggle]

[toggle title=”Nieuwe informatie genereren” state=”close”]Heb je nog maar weinig informatie over jezelf op het internet staan, zet dan een stap om nieuwe content te genereren. Start bijvoorbeeld een blog uit jouw naam, geef reacties op werk gerelateerde fora, laat jouw mening achter op reviewsites of geef aanbevelingen.[/toggle]

[toggle title=”Fotomateriaal” state=”close”]Mensen willen graag zien met wie ze zaken gaan doen of wie ze uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Zorg er dus voor dat je niet alleen tekstueel, maar ook visueel goed overkomt op het internet door gepast fotomateriaal op jouw website, social media kanalen en bedrijfspagina. Zo beschrijf je niet alleen jouw expertise, maar straal je ook professionaliteit uit.[/toggle]

[toggle title=”Ongewenste zoekresultaten” state=”close”]Mocht je onverhoopt negatieve zoekresultaten hebben op het internet, dan kan je proberen deze te laten verwijderen op de betreffende site of door een verzoek bij Google in te dienen.[/toggle]

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online reputatie kan managen.

Est, netus aenean hendrerit sed purus ipsum amet. Facilisi quam.

Investeer nu in crypto als Ethereum, Bitcoin en vele andere op de grootste crypto exchange van Nederland

Automatisch geld verdienen met jouw cryptomunten?

Leer meer over het ontvangen van rente op je crypto via een van de onderstaande aanbieders: