Beste project management tools

In dit artikel vind je een vergelijking van projectbeheertools, zodat je de beste projectbeheersoftware voor jouw projecten kunt kiezen.

Projectmanagement is een brede branche met veel verschillende methoden en omgevingen. In deze review van projectmanagementtools hebben wij 3 projectmanagementsoftwareprogramma’s geselecteerd die zich kunnen aanpassen aan verschillende omgevingen (IT, gezondheidszorg, financiën).

 

Wat is projectbeheersoftware?

Projectbeheersoftware helpt projectmanagers, of PM’s, projecten te beheren. PM-software kan op locatie worden geïnstalleerd, maar veel nieuwe tools worden online aangeboden als een Saas. Ze bieden functies om grafieken en rapporten te maken, documenten te delen, budgets bij te houden, middelen toe te wijzen, taken te beheren, projecten te plannen en met teams te communiceren.

Projectbeheersoftware bevat vaak aanvullende tools voor portfoliobeheer of programmabeheer, naast functies voor projectbeheer.

 

De drie beste project management tools review

1. Hive – De beste alles-in-één oplossing.

Hive

 

 

 

 

 

 

 

 

De tijdregistratie, analyse en flexibele weergavemogelijkheden van Hive zorgen voor een transparant inzicht in het werk van andere teamleden en aankomende projecten.

Hive is een projectmanagementtool en samenwerkingsplatform voor bedrijven als Starbucks, Uber, WeWork en IBM. Met op AI-gebaseerde analyses, duizenden integraties, flexibele projectweergaven en meer stroomlijnt Hive je werk op één gecentraliseerd platform. Hive wordt gebruikt door teams van verschillende groottes, van 10 tot wel 1.000 personen en is een geweldige optie voor een breed scala aan bedrijven en werkstijlen.

De tijdregistratie, analyse en flexibele weergavemogelijkheden van Hive zorgen voor transparant inzicht in het werk van andere teamleden en toekomstige projecten. Hive heeft ook één van de eerste volledige e-mailintegraties in elke projectbeheertool, waarmee je Gmail- en Outlook-berichten vanuit de app kunt verzenden en ontvangen. Kies Hive als je op zoek bent naar een overzichtelijke, uitgebreide tool voor projectmanagement die kan worden vergroot of verkleind op basis van de teambehoeften.

De tool kost 12 dollar per gebruiker per maand wanneer deze jaarlijks wordt gefactureerd.

Voordelen

+ Flexibele projectlay-outs

+ Native e-mail en berichten

+ Heeft oneindige sub taken

+ Voeg externe gebruikers toe zonder te betalen voor een plaats

Nadelen

– Ontbreken van een desktop-app of een add-on

– Kalenderhulpmiddelen zijn vrij eenvoudig

– Ik kan geen notities bekijken in de mobiele app

 

2. Celoxis – Geweldige klantenservice.

Celoxis

Celoxis is een uitgebreid en web-gebaseerd alles-in-één platform voor project portfoliobeheer en samenwerking op het werk. Celoxis, één van ’s werelds meest gebruikte tools in PM, is de software bij uitstek voor merken als HBO, Rolex, Virgin Care, KPMG, Singapore Post, Del Monte, LG en Deloitte voor het stroomlijnen van hun projecten, processen en mensen.

De real-world projectschema’s en krachtige interactieve Gantt-grafieken van Celoxis bevatten alle team- en werkdynamiek, inclusief geografisch verspreide projectteams die in verschillende tijdzones werken, parttime resources, onvermijdelijke afwezigheden, tussentijdse resourceverwisseling en zelfs afhankelijkheden tussen projecten.

Taakbeheer binnen Celoxis is sterk en uniek. Teams krijgen een voorsprong op andere tools door meerdere software te elimineren die ze anders zouden gebruiken. Met Celoxis kunnen ze hun to do’s en taken zien, bugs rapporteren, tickets beheren of tijd invullen, allemaal vanuit één enkele tool. Ze krijgen ook relevante meldingen in hun inbox en kunnen updates rechtstreeks verzenden, zelfs zonder in te loggen. Samenwerking is krachtig met projectdiscussies, @mention-opmerkingen, het delen van bestanden, documentversiebeheer en activiteitenstroom. 80% van hun typische acties, zoals het starten van een timer, het toevoegen van een bestand of het bijwerken van de status, kunnen rechtstreeks vanuit hun dashboards worden gedaan.

Celoxis biedt een enkele bron van waarheid voor leidinggevenden met een real-time project tracer, beschikbaarheid en gebruik van middelen, urenstaten, projectfinanciën, risico’s, problemen en taken.

Celoxis wordt geleverd met krachtige analytische mogelijkheden en hun rijke en interactieve grafieken blazen nieuw leven in jouw projectgegevens. Organisaties kunnen hun ingebouwde best-practice rapporten en dashboards gebruiken om 360-graden realtime inzichten te verzamelen over de gezondheid van projecten, actuele gegevens versus schattingen, teamgebruik en winstmarges bij te houden. Met hun uitgebreide bibliotheek met aangepaste velden, inclusief formulevelden, kun je eenvoudig al jouw financiële KPI’s, zoals NPV, volgen.

Celoxis is uiterst aanpasbaar en flexibel als het gaat om verschillende organisaties en industrieën. Met hun unieke apps op maat heb je de kracht om intuïtieve project- en bedrijfsprocessen te creëren en configureren binnen het projectbeheersysteem.

Celoxis is één van de weinige softwareprogramma’s voor projectmanagers die beschikbaar is in zowel SaaS- als On-Premise-smaken. SaaS kost 25 dollar per gebruiker per maand en On-Premise kost  eenmalig 450 dollar per gebruiker. Beide vereisen een minimale aanmelding van 5 gebruikers en worden geleverd met een gratis proefperiode van 30 dagen.

Voordelen

+ In-app-timer voor het volgen van taken

+ Aanpasbare widgets voor groepen of individuen

+ Percentage functie van projecttaken per gebruiker

+ Zeer interactieve Gantt-grafiek

Nadelen

– Enige moeite met het maken van rapporten

– Complexe menustructuur

– De planning van middelen is niet geautomatiseerd

 

3. monday.com – Beste voor workflow automatisering.

Monday

Monday.com biedt een visueel duidelijke en intuïtieve interface om je te helpen jouw belangrijke projectgegevens in één oogopslag te zien.

monday.com is één geweldige projectbeheersoftware programma vanwege de manier waarop de tool veel van de typische beheertools heeft afgeschaft en zich heeft gericht op eenvoudige, visueel intuïtieve lay-outs die de volgorde van het werk helpen verduidelijken.

monday.com-functies voor het beheren van projecten omvatten resource- en projectbeheer, tijdregistratie, samenwerking en rapportagefuncties. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld bestanden uploaden en aan kaarten toevoegen, opmerkingen maken, teamgenoten noemen en meer. Het biedt ook een geweldig dashboard voor projectrapportage dat gegevens van meerdere boards kan verzamelen, waardoor de voortgang beter kan worden gevolgd. En hoewel monday.com geen complete set tools biedt voor projectboekhouding en facturering zoals andere tools, kun je monday.com gebruiken om uren, tijdlijnen en facturen bij te houden.

Over het algemeen is het een zeer aanpasbare tool waarmee je kunt werken in elke methodologie die bij jouw project en team past. Je vindt er ook enkele handige workflow tools om delen van jouw proces te automatiseren.

De integraties van monday.com omvatten projectbeheer-apps zoals Slack, Google Drive, Gmail, Google Calendar, Jira, GitHub, Trello, Dropbox, Typeform en nog veel meer, toegankelijk via Zapier

monday.com is verkrijgbaar vanaf 17 dollar per maand voor twee gebruikers.

Bekijk Monday.com

Voordelen

+ Grote focus op samenwerking

+ Lange lijst met ondersteunde integraties

+ Gemakkelijk om een ​​workflow of bord aan te passen

+ Handige aanpassing van visuele- en kleurcodering

Nadelen

– Complexe prijsrubriek

– Geen optie om terugkerende taken te maken

Maar wat is de ‘juiste tool voor projectmanagement’?

Er zijn veel tools die een enkel project gerelateerd werk heel goed doen. Dit zijn de gespecialiseerde one-trick-pony-tools voor resourceplanning, communicatie, het beheren van taken, het maken van Gantt-grafieken, het maken van rapporten, het beheren van digitale middelen, het beheren van vereisten, enz. Tools zoals Slack, Microsoft Project-beheersoftware, Harvest en Dropbox zijn voorbeelden van deze gespecialiseerde projecttools. Gespecialiseerde tools kunnen geweldig zijn, vooral voor een klein team, of bij het werken met nichevereisten of weinig klanten.

Met hulpprogramma’s voor projectbeheer kun je slimmer werken

Als je echter niet oppast, krijg je een verzameling niet-gerelateerde online SaaS-projectbeheersoftware die niet goed synchroniseert. Je gebruikt een tool voor communicatie, een andere voor het delen van bestanden en nog een andere voor taakbeheer. En uiteindelijk voer je dezelfde gegevens in elke applicatie in.

Misschien is er een betere manier? In plaats van speciale tools te gebruiken en ze handmatig aan elkaar te koppelen, gebruik je een projectmanagementtool met ingebouwde gedeelde gegevensfunctionaliteit. Dit vergemakkelijkt een betere briefing, contextuele communicatie en eenvoudiger beheer van projectteams en klanten.

Wat maakt een goede projectmanagementtool?

Bij het definiëren van een goede digitale projectmanagementtool hebben we ons gefocust op tools die het ‘doen’ aspect van een project vergemakkelijken. Dat betekent mensen bij elkaar brengen om iets geweldigs te creëren voor een digitale wereld.

Dus wat is er nodig om een ​​digitaal project op te leveren? We hebben vijf belangrijke aspecten van functionaliteit geïdentificeerd die volgens ons het leveren van digitale projecten eenvoudiger maken. Je kunt ze gebruiken om jouw post-its, spreadsheets en e-mails te verwijderen en jouw project efficiënter uit te voeren.

  1. Takenlijsten – Projecten zijn opgebouwd uit sub taken, checklists en to-do’s. In staat zijn om te schetsen wat er moet worden gedaan, door wie en wanneer is van cruciaal belang om een ​​project goed op te leveren.
  2. Schema’s– Tijdlijnen, kalenders en Gantt-grafieken helpen je te weten waar taken passen binnen het bredere schema van een project. Dit is essentieel om een ​​project op tijd te kunnen opleveren.
  3. Bestanden delen– Niemand vindt het leuk om tijd te verspillen aan het zoeken naar willekeurige bestanden. De mogelijkheid om belangrijke projectbestanden en middelen te organiseren en te delen, is belangrijk om een ​​project efficiënt op te leveren.
  4. Communicatie– Contextuele project specifieke communicatie om dingen snel op te lossen en te chatten met jouw team en klant is essentieel om de taken op schema te houden.
  5. Rapportage – Als projectmanagers is het onze taak om te weten of ons project op schema ligt en om deze informatie in communicatie te gebruiken. Daarom is het essentieel om te weten hoe de taken van een project verlopen: wordt het op tijd geleverd of niet?

Maar je mist dingen …

Ja, heel veel. Bij alle projectbeheersoftware moet je een grens trekken tussen wat essentieel is en wat niet. In onze criteria voor projectmanagementprogramma’s hebben we ons gericht op de uitvoering van een project. Dat betekent dat we ons niet concentreren op planning, facturering of andere functionaliteit. Om die reden hebben we ons niet gericht op de pre-projectschattingen of de post-projectaspecten van PM-software. Dat gezegd hebbende, er zijn veel overeenkomsten tussen deze tools.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips