Heb jij jouw voor- en achternaam al op het internet beschermd?
Heb jij jouw naam al op het internet beschermd?
Kijk snel, of jouw naam nog vrij is Meer informatie

Gratis online cursus ‘online Identiteit’

Cursus online identiteit

Dit artikel is geschreven door Anne Appeltans.

Jouw online en offline identiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Iedereen die zich online begeeft bouwt gewenst of ongewenst een online identiteit op. Anno 2015 kunnen we daarom misschien zelfs beter spreken van één ‘identiteit’ en het onderscheid tussen beiden achterwege laten.

Maar komt jouw online identiteit wel overeen met wie je werkelijk bent? Ben je je bewust van de informatie die er online over jou te vinden is? En hoe doe jij hier jouw voordeel mee?

Gratis Cursus ‘online identiteit’

De Hogeschool PXL in Belgisch Limburg biedt daarom sinds maandag 19 januari 2015 de gratis online cursus ‘online identiteit’ aan (1). Deze cursus biedt inzicht in het concept online identiteit. Verder komen de diverse sociale media kanalen aan bod en wordt het thema ‘profileer jezelf online’ besproken. Hieronder geven we alvast een tipje van de sluier.

Solliciteren: profileer jezelf online!

Solliciteren, iets wat traditioneel offline gebeurde, betreedt namelijk ook steeds meer het ‘online pad’. Uiteraard vinden er nog steeds offline sollicitatiegesprekken plaats, maar jouw online identiteit gaat hierbij een steeds belangrijkere rol spelen.

Concrete cijfers stellen immers dat maar liefst 73% van de bedrijven sociale mediakanalen bekijkt om informatie over een sollicitant in te winnen (en dat percentage lijkt alleen maar toe te nemen). Jouw eerste indruk is dus reeds gemaakt voordat je iemand offline ontmoet hebt. Zo wordt 25% van de sollicitanten afgewezen door gedrag op sociale netwerksites (1). Dus: profileer jezelf online om er voordeel uit te halen.

Wat is mediawijsheid?

Online identiteit kan je zien als een onderdeeldeel van ‘mediawijsheid’. Mediawijsheid kunnen we omschrijven als ‘het op een verantwoorde en kritische manier inzetten van oude en nieuwe media’. Je kan op verschillende manieren met deze media omgaan. Wanneer je sociale media gebruikt om jezelf online te profileren, kan dit jouw online identiteit alleen maar ten goede komen. Met andere woorden, je bent zelf (mede-)verantwoordelijk voor jouw eigen online identiteit.

Het is dan ook belangrijk om goed na te denken over jouw online activiteiten:

♦ Welke persoonlijke informatie plaats je online?
♦ Waar plaats je deze informatie online? Op welk platform of welke website?
♦ Wat is het imago van deze website?
♦ Wie kan jouw informatie raadplegen? Is de informatie openbaar beschikbaar of kan je deze enkel raadplegen indien je over de juiste login beschikt?
♦ Is de informatie die je online plaatst permanent, of kan je deze zelf nog verwijderen?

De gratis online cursus ‘online identiteit’  van de Hogeschool PXL in Belgisch Limburg gaat met deze uitdagingen aan de slag. Dus wil jij meer inzicht krijgen in het concept online identiteit en die van jezelf onder de loep, neem dan een kijkje op http://edx.pxl.be om je gratis in te schrijven voor de cursus.

Wil je maandelijks gratis tips ontvangen over hoe jij jouw online identiteit kan managen, schrijf je dan ook in voor onze nieuwsbrief.

Bronnen:
1: ‘Cursus Online identiteit’ is één van de tien thema’s cursussen van de MOOC Mediawijsheid van Hogeschool PXL. Per thema zijn er steeds één of meerdere mini-colleges, gegeven door een expert
2: Dutch Cowboys, 25% van sollicitanten wordt afgewezen vanwege Social Media gedrag

 

Anne Appeltans is opgeleid tot onderwijskundig pedagoog. Anne werkt als projectmedewerker bij Hogeschool PXL, Online leeromgeving Mediawijsheid (Belgisch Limburg).
Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips