Stappenplan personal branding: zo creëer je een eigen merk

Stappenplan personal branding

Wat kun jij betekenen voor opdrachtgevers, klanten of potentiële werkgevers? Waar ben je goed in en wat maakt jou uniek?

Dat zijn de vragen die centraal staan als we het hebben over personal branding. Maar wat is een personal brand precies, hoe creëer je het en hoe breng je het op een effectieve manier onder de aandacht van de mensen voor wie je wilt werken? Met het onderstaande stappenplan personal branding werk je puntsgewijs aan het ontdekken van jouw meerwaarde, het creëren van je eigen merk en het opzetten van een doelgerichte en succesvolle communicatie.

Brand yourself

Vroeger verkochten producten als meel en suiker zichzelf. Een merk was niet nodig, want het aanbod was beperkt en consumenten hadden nauwelijks keus. Tegenwoordig is dat anders: de schappen van supermarkten, drogisterijen en elektronicazaken staan vol. Wil je als producent je artikelen verkopen, dan moet je met beeld en tekst duidelijk maken waarom de klant jouw product moet kiezen. Wat zijn de specifieke kwaliteiten, waarin onderscheidt het zich van vergelijkbare artikelen, wat is de uitstraling die de doelgroep aanspreekt?

Wat voor producten geldt, geldt ook voor mensen. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, wil je je als expert in jouw vakgebied profileren of wil je als zzp’er je kring van opdrachtgevers uitbreiden, dan zal je jouw moeten onderscheiden van je vele concurrenten en op een heldere, aantrekkelijke en consistente manier moeten aangeven waarom werkgevers of potentiële opdrachtgevers juist met jou in zee moeten gaan.

Kortom: door jezelf als merk (als personal brand) te presenteren laat je jouw doelgroep op een effectieve manier zien wat je voor hen kunt betekenen.


Uitgebreide informatie over wat personal branding inhoudt en voor wie personal branding geschikt is, lees je in het artikel ‘Personal branding; iets voor jou?’ .

Stappenplan personal branding

Je eigen merk ontwikkel je snel, eenvoudig en toch grondig door het stappenplan personal branding te volgen.

Stap 1: Onderzoek je personal brand
Stap 2: Formuleer je personal brand
Stap 3: Communiceer je personal brand
Stap 4: Personal branding, doen en blijven doen

Stap 1: Onderzoek je personal brand

Om een sterk merk te creëren is het allereerst belangrijk om je sterke, onderscheidende punten in kaart te brengen. Geef zelf antwoord op de onderstaande vragen, maar laat ook de mensen om je heen (zowel zakelijk als privé) met je meedenken.

  • Wat is jouw expertise?
  • Wat kun jij voor werkgevers en opdrachtgevers betekenen?
  • Wat onderscheidt jouw product of dienst positief van die van concurrenten?
  • Wat maakt jou en jouw aanpak uniek?

Heb je een helder beeld van jouw meerwaarde, stel dan vast bij welke doelgroep(en) jouw producten, diensten en manier van werken het beste aansluiten. Want jouw merk is uiteraard alleen aantrekkelijk als het iets vertegenwoordigt waaraan behoefte is.

Stap 2: Formuleer je personal brand

Het volgende punt in het stappenplan personal branding is het formuleren van je eigen merk. En met formuleren doelen we zeker niet alleen op tekst. Het gaat om je gehele identiteit en imago. Om dat wat je uitstraalt, om dat wat je van jezelf laat zien door je persoonlijkheid, je werkwijze en je keuzes in vormgeving en bewoordingen. Je merk moet samenvallen met wie je bent en waar je voor staat. Daarom is het heel belangrijk de volgende kernwaarden (ook bekend als het ABC van personal branding) centraal te stellen: authenticiteit, betrouwbaarheid en consistentie.

Authenticiteit

Het is jouw merk, jouw personal brand. Het is dus van belang dat je uitdraagt wat jouw kwaliteiten zijn, waar jij goed in bent. Richt je op dat wat jou uniek maakt en blijf dicht bij jezelf . Doe je niet anders voor – dat is niet vol te houden en haalt bovendien je personal brand onderuit.

Betrouwbaarheid

Werkgevers en opdrachtgevers moeten op je kunnen bouwen. Wees altijd eerlijk en duidelijk, kom je beloftes na en zorg dat je geen deadlines overschrijdt. Creëer een beeld dat betrouwbaarheid uitstraalt en handel hier ook naar. Ben je professioneel copywriter, dan is je correspondentie natuurlijk foutloos en uitstekend verwoord. Werk je als webdesigner, dan heb je uiteraard een eigentijdse, vlekkeloos werkende website. Houd de leus ‘what you see is what you get’ altijd in je achterhoofd.

Consistentie

Waar je ook bent en wat je ook doet, geef altijd een eenduidig signaal af. Hoe werkgevers of opdrachtgevers ook met je in contact komen (of het nu naar aanleiding van je visitekaartje of via je website is), het beeld dat ze van je krijgen moet altijd consistent zijn en overeenkomen met de kern van jouw personal brand.

Stap 3: Communiceer je personal brand

Wil je een nieuwe werkkring of meer opdrachtgevers, dan is het zaak je eigen merk onder de aandacht te brengen. Het volgende punt in het stappenplan personal branding is dan ook communicatie: het gebruikmaken van verschillende kanalen (online en offline) om jezelf en jouw deskundigheid, producten en diensten kenbaar te maken.

Offline

Bij niet-digitale communicatie is een goede huisstijl van groot belang. Zorg voor een logo en verdere vormgeving die jouw expertise en unieke aanpak weerspiegelen, zodat werkgevers of potentiële klanten in één oogopslag zien waar jij voor staat. Uiteraard heb je je visitekaartje altijd bij de hand.

Website

Ben je zzp’er, dan is een goede website onmisbaar. Zorg voor een herkenbare URL, een heldere indeling, een goede navigatie, de juiste vormgeving en toon, complete informatie en verschillende mogelijkheden om contact op te nemen. Ook vindbaarheid is een belangrijke factor: zorg dat je website door SEO hoog in zoekmachines als Google scoort.

Social media

Vrijwel alle social media lenen zich voor zakelijke doeleinden. Naast LinkedIn, kun je jouw personal brand ook profileren op Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest.

  • Post met regelmaat op social media
  • Deel je visie op nieuwsberichten, blogs of beeldmateriaal
  • Attendeer volgers op ontwikkelingen en tips binnen jouw vakgebied

Stap 4: Personal branding, doen en blijven doen

Bij het laatste punt in het stappenplan personal branding gaat het om de langere termijn, om het blijvend in de markt zetten van jouw merk. Onderneem actie, evalueer wat werkt en niet of minder goed werkt, pas je aanpak zonodig aan, maar blijf altijd trouw aan je kernwaarden. Personal branding is een doorlopend proces waarbij continuïteit en consistentie erg belangrijk zijn. Doen! En blijven doen!



Ebook LinkedIn - Nieuwe baan en ZZP opdrachten

Wil je een nieuwe baan? Wil je meer ZZP opdrachten?

Bedrijven, human resource professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP‘ers voor freelance opdrachten. Maar hoe word jij gevonden via LinkedIn? En hoe richt je LinkedIn zo in dat jij potentiële werkgevers en klanten overtuigt dat jij de juiste persoon bent voor de job? Met ons ebook leer je hoe jij wordt gevonden en hoe jij jezelf zo presenteert dat ze ervaren dat jij de juiste persoon bent voor de job!
Meer informatie

Personal branding op het internet

Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding tips voor Facebook’ en ‘Stappenplan personal branding voor Twitter’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.

Dit artikel is geschreven door:
Martijn Barten is gespecialiseerd in marketing strategieën en richt zich o.a. op online identiteit, personal branding en reputatiemanagement.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Personal branding - tumbnail

Personal branding op het internet; Helder uitgelegd!

Het is tegenwoordig de normaalste zaak op informatie over personen op het internet te zoeken. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips