7 Twitter tips voor personal branding

Twitter tips voor personal branding

Twitter is niet alleen handig voor privégebruik, maar kan ook zakelijk de nodige voordelen opleveren. Twitter kan je namelijk inzetten om jezelf te presenteren en om gevonden te worden door potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten, oftewel hoe “Brand jij jezelf” op Twitter.

Maar hoe kan jij jezelf het beste op Twitter presenteren? Hoe word je gevonden door de juiste mensen? En hoe laat je zien dat jij de juiste persoon bent voor de “Job”? Hieronder vind je Twitter tips voor voor personal branding die jou daarbij helpen.

Twitter tips voor personal branding


1. Twitternaam

Een Twitternaam moet herkenbaar en gemakkelijk te onthouden zijn. Veel mensen kiezen hun voor- en achternaam als Twitternaam; wel zo logisch. Maar is jouw naam al in gebruik dan zal je toch een alternatief moeten zoeken. Eventueel kan jouw voor- en achternaam omgedraaid nog een logische keuze zijn.

2. Jouw profielfoto

Zorg ervoor dat jouw foto herkenbaar is. Zo kunnen mensen jou direct herkennen. Dit is zeker handig als er meerdere naamgenoten zijn. Zorg voor een nette foto waar je verzorgd opstaat en bij voorkeur met een natuurlijke glimlach. Kijk ook eens bij onze tips die we geven voor een LinkedIn profielfoto in het artikel De perfecte Linkedin profielfoto’.


3. Omslagfoto; uitstraling van jouw account

Je kan jouw omslagfoto neutraal instellen, op die manier valt jouw profielfoto extra goed op. Ook kan je ervoor kiezen om een omslagfoto te nemen waaruit jouw expertise blijkt, oftewel wat jij voor anderen kan betekenen. Kies bij voorkeur voor zelf gemaakte foto’s, want die heeft niemand anders en maakt jou dus unieker.

4. Biografie

In jouw Twitter Bio kun je in maximaal 160 tekens beschrijven wie je bent, wat je doet en waar jouw expertise ligt. Gebruik hierbij de juiste trefwoorden; dat zijn de woorden waarvan je denkt dat mensen ze zoeken als ze iemand met jouw expertise willen hebben. Op die manier word je sneller gevonden door potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten die op zoek zijn naar iemand met jouw expertise!

5. Jij bent de expert

Laat zien dat je ergens verstand van hebt. Dit kan je doen door kennis te delen, zoals ontwikkelingen binnen jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen. Hierdoor val je op. Twitter vooral kort en krachtig. Wel kun je naar andere artikelen of websites linken voor een uitgebreid verhaal.

6. Jouw doelgroep als volgers

Je kan wel tweeten, maar als niemand jouw berichten leest, heb je er natuurlijk niet zoveel aan. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw tweets door de juiste mensen worden gelezen.

Hoe kan je ervoor zorgen dat mensen jou gaan volgen? Zorg ervoor dat jouw Twitteraccount altijd vermeld wordt in jouw communicatie, zoals onder je email, op LinkedIn of op je visite kaartje.

Daarnaast kan je ook zelf mensen uit jouw vakgebied gaan volgen. Wanneer jouw Twitter profiel en jouw tweets aansluiten bij hun behoefte is er een grote kans dat ze jou ook terug gaan volgen. Op deze manier bouw je een kwalitatief netwerk.

7. Volg invloedrijke mensen

Zorg dat je al eerste op de hoogte bent van nieuws in jouw vakgebied. Dit kan je doen door invloedrijke personen of bedrijven uit jouw vakgebied te volgen. Zo blijf je eenvoudig en automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkelen en bovendien kan je die informatie weer als eerste delen met jouw doelgroep.



Ebook LinkedIn - Nieuwe baan en ZZP opdrachten

Wil je een nieuwe baan? Wil je meer ZZP opdrachten?

Bedrijven, human resource professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP‘ers voor freelance opdrachten. Maar hoe word jij gevonden via LinkedIn? En hoe richt je LinkedIn zo in dat jij potentiële werkgevers en klanten overtuigt dat jij de juiste persoon bent voor de job? Met ons ebook leer je hoe jij wordt gevonden en hoe jij jezelf zo presenteert dat ze ervaren dat jij de juiste persoon bent voor de job!
Meer informatie

Personal branding op het internet

Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.

Dit artikel is geschreven door:
Martijn Barten is gespecialiseerd in marketing strategieën en richt zich o.a. op online identiteit, personal branding en reputatiemanagement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips