Wat is jouw online identiteit?

Jouw online gedrag en online informatie dragen bij aan het beeld dat mensen over jou vormen; jouw online identiteit.

Er is nog maar weinig informatie beschikbaar over online identiteit. Best vreemd, want meer dan 2,2 miljard mensen zijn online en publiceren heel wat informatie over zichzelf en over anderen op het internet. Maar wat verstaan we eigenlijk onder het begrip (online) identiteit?

Mijn online identiteit - wat is jouw online identiteit

Definitie van identiteit

Er is een veelvoud aan definities over identiteit te vinden. In het woordenboek treffen we de volgende betekenissen aan ‘gelijkheid van naam en persoon’ of ‘dat wat eigen is aan een persoon’. The oxforddictionaries.com beschrijft Identity als ‘the fact of being who or what a person or thing is’ (1).

Wat identiteit inhoudt en dat een definitie voor identiteit lastig te bepalen is, wordt goed beschreven in het artikel “Wat is identiteit” van Rob van der Staaij (2). Aan het einde van het artikel geeft Van der Staaij de volgende definitie: ‘Het geheel aan kenmerken dat een persoon of andere entiteit uniek herkenbaar maakt in een bepaalde context’.

Offline vs online identiteit

Online identiteit vs Offline identiteitOffline identiteit

Mensen creëren een beeld van jou op basis van jouw gedrag en informatie die je overdraagt, zoals je uiterlijk, taalgebruik, dialect, kleding, vriendengroep, leefwijze, hobby’s, welke sport je uitoefent, beroep, je CV en nog vele andere informatie die je bewust of onbewust deelt.

In de ‘offline’ wereld heb je vaak meer controle over de informatie die je verspreid. Zo stuur je bijvoorbeeld jouw CV gericht naar diverse bedrijven in plaats van dat deze voor iedereen beschikbaar is op LinkedIn. Thuis met je vrienden jouw vakantiekiekjes bekijken is een momentopname. Foto’s op Facebook zijn vaak voor meer mensen toegankelijk en kunnen op meerdere momenten worden bekeken. Wanneer een klant niet tevreden is over een door jou geleverd product kan je deze rechtsreeks met hem of haar bespreken. Wanneer er een negatieve review op internet wordt geplaatst zal je openbaar moeten reageren. In de “offline” wereld is het scheiden van privé en zakelijke informatie makkelijker.

Online identiteitOnline identiteit

In de ‘online’ wereld is veel informatie eenvoudig, snel en voor iedereen toegankelijk. Net zoals in de “offline” wereld wordt ook hier een beeld gevormd op basis van jouw gedrag en beschikbare informatie.
Online beschikbare informatie zijn bijvoorbeeld geplaatste berichten, foto’s, video’s, contactgegevens, je CV, waar je werkt of welke studie je volgt. Bij online gedrag kan je denken aan bijvoorbeeld jouw taalgebruik op Facebook of Linkedin, het soort foto’s die over jou zijn gepubliceerd, muziek of andere interesses die je hebt “geLiked”. Doordat veel online informatie voor iedereen toegankelijk is lopen privé en zakelijke informatie door elkaar.

Een groot gedeelte van de online informatie publiceer je zelf via bijvoorbeeld social media zoals Facebook, LinkedIn of via blogs, reissites of fotosites.

Daarnaast publiceren steeds vaker andere personen informatie over jou op het internet. Denk bijvoorbeeld aan berichten, foto’s en video’s waarin jij voorkomt, reviews over door jou aangeboden producten of diensten of jouw naam die voorkomt op een deelnemerslijst van een seminar waaraan je hebt deelgenomen.

Ook geeft 62% van de mensen aan dat de meeste informatie die ze op de eerste pagina van de zoekresultaten vinden NIET over zichzelf gaat, maar over mensen met een zelfde of soortgelijke naam (3). Dat betekent dat dus niet alle gevonden informatie op basis van jouw naam over jou hoeft te gaan.

Online identiteitOnline identiteit wordt steeds belangrijker

Het wordt steeds gebruikelijker om informatie over anderen personen op het internet op te zoeken. Zo geeft 2 op de 3 mensen aan informatie over anderen personen op het internet op te zoeken (3). En meer dan de helft van alle mensen geeft aan zichzelf wel eens te hebben gegoogled, om even te kijken wat voor informatie er online staat.

Alle verkregen informatie draagt bij aan het beeld dat mensen van jou hebben, zowel online als offline. Maar omdat we steeds vaker informatie over anderen opzoeken via het internet zal de online informatie een steeds grotere rol gaan spelen en dus ook steeds meer de beeldvorming over iemand gaan bepalen; jouw online identiteit!

Jouw online identiteit: wie zoeken we op het internetWie zoekt wie op het internet?

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 2 op de 3 mensen  informatie over anderen mensen zoekt op het internet. Wil je weten over wie we informatie zoeken op het internet? Lees dan ook het blogartikel “Personen zoeken op het internet”.

Mijn Online IDentiteit houdt momenteel een Nederlands onderzoek over het zoeken naar informatie op het internet op basis van persoonsnamen. Resultaten uit het onderzoek zullen op de website www.mijnonlineidentiteit.nl worden gepubliceerd.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online identiteit kan managen.

Dit artikel is geschreven door:
Martijn Barten is gespecialiseerd in marketing strategieën en richt zich o.a. op online identiteit, personal branding en reputatiemanagement.

Bronnen:
1: The oxforddictionaries.com
1: Rob van der Staaij, “Wat is identiteit”
3: Pew Research Center, Reputation management and social media

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips