Online identiteit; privacy of profileren?

Online identiteit; privacy of profileren

Informatie zoeken over anderen op het internet is tegenwoordig de normaalste zaak ter wereld. Maar liefst 66 procent van de mensen geeft aan informatie op het internet te zoeken over andere mensen (1)Alle gevonden informatie over jou op het internet weegt mee in het beeld dat andere mensen over jou hebben; jouw online identiteit.

Of je nou wilt of niet, iedereen heeft een online identiteit. Hoe jouw online identiteit er uitziet, kun je zelf managen: het is tenslotte jouw online identiteit.

Scroll direct naar een onderdeel

Informatie zoeken over personen

Twee derde van de mensen zoekt geregeld informatie over anderen op het internet. Zo zoeken we bijvoorbeeld informatie over oude bekenden, klasgenoten, collega’s of een aankomende date die we gaan hebben. Daarnaast geeft 44% van de mensen aan informatie te zoeken over ZZP’ers en vakspecialisten zoals een klusjesman of adviseur om alvast te kijken of deze aan de behoefte voldoet (1).


Maar ook bedrijven en recruiters zoeken informatie over mensen, zoals sollicitanten. Maar liefst 90% van de recruiters geeft aan eerst een online ‘background check’ uit te voeren om zo een eerste beeld van iemand te krijgen (2).

Iedereen heeft een online identiteit

Iedereen heeft een online identiteit Tegenwoordig is er een veelvoud aan persoonlijke informatie beschikbaar op het internet over personen. Een groot gedeelte van de online informatie publiceer je zelf via bijvoorbeeld social media zoals Facebook, LinkedIn of via blogs, reissites en fotosites.

Maar ook anderen publiceren steeds vaker informatie over jou op het internet. Denk bijvoorbeeld aan berichten, foto’s en video’s waarin jij voorkomt, reviews over door jou aangeboden producten of diensten of jouw naam die bijvoorbeeld voorkomt op een deelnemerslijst van een seminar waaraan je hebt deelgenomen.

Alle gevonden informatie over jou op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over jou hebben.

Online identiteit; privacy of profileren?

De een wil dat er zo min mogelijk informatie over hem of haar vindbaar is op het internet, maar de ander wil juist gevonden worden op het internet; zichzelf profileren en laten zien wat hij/ zij voor anderen kan betekenen.

Of je nou jouw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden (privacy) of jezelf via het internet op de kaart wilt zetten (profileren), je zal het zelf moeten managen. Hoe je dit kan doen, beschrijven we hieronder.

Online identiteit: privacy

Online identiteit: privacy Je kan natuurlijk een geheel niet-digitaal bestaan leiden, maar voor de meeste mensen is dit niet echt realistisch. Maar hoe kan je deelnemen aan het digitale tijdperk en zorg je er tegelijkertijd voor dat de informatie over jou op het internet beperkt blijft?

Belangrijk is dat je bewust bent welke informatie je over jezelf en anderen publiceert en wie deze informatie kan zien. Belangrijk zijn drie acties:

1) Privacy instellingen social media
2) Verwijderen van ongewenste informatie over jou op het internet
3) Ongewenste zoekresultaten op Bing of Google verwijderen

Privacy instellingen social media
Je kan jouw social media kanalen zo instellen dat bijvoorbeeld alleen jouw Facebook vrienden of Linkedin connecties jouw berichten zien in plaats van dat alle informatie zichtbaar is voor de hele wereld. Ook kan je instellen dat anderen niet of niet zonder jouw goedkeuring zo maar informatie op jouw profielpagina kunnen plaatsen.

Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook de meeste social media kanalen zo instellen dat jouw profielpagina met alle bijhorende informatie niet wordt opgenomen in zoekmachines zoals Google of Bing.

Verwijder ongewenste informatie over jou op het internet
Het kan voorkomen dat je ongewenste, onjuiste of niet meer relevante informatie over jou op het internet tegenkomt. Informatie die in het verleden door jouzelf of door iemand anders is gepubliceerd.

Er zijn diverse mogelijkheden om deze informatie te verwijderen. Het makkelijkste is het verwijderen van informatie die jezelf hebt gepubliceerd. Maar het is ook mogelijk om informatie te laten verwijderen die anderen over jou hebben gepubliceerd. Zo kan je bijvoorbeeld contact opnemen met de persoon die de informatie waarin jij voorkomt heeft gepubliceerd of met de eigenaar van de website waar de informatie zich op bevindt. Vervolgens kan je verzoeken de informatie te verwijderen.

Ongewenste zoekresultaten in Google of Bing
Kom je ongewenste, incorrecte of irrelevante informatie over jou tegen in zoekmachines zoals Google of Bing? Sinds kort is het mogelijk om een verzoek bij beide zoekgiganten in te dienen om zoekresultaten naar informatie over jou op het internet te verwijderen.

Wil je weten hoe je jouw privacy het beste kan managen zoals de privacy instellingen van social media kanalen, hoe je informatie van het internet verwijdert en hoe je een verzoek kan indienen bij Google en Bing om zoekresultaten over jou te verwijderen? Bekijk dan onze overzichtspagina ‘Privacy management; hoe voorkom je ongewenste informatie over jou op het internet?’

Online identiteit: profileren

Online identiteit: profileren Steeds meer mensen zien juist de voordelen van zichzelf profileren op het internet. Natuurlijk niet zo heel gek, want wanneer we zoeken naar mensen met een bepaalde expertise, product of dienst, dan begint onze zoektocht vaak op het internet.

Heb ik baat bij mezelf profileren op internet?
Stel je zelf eens de volgende vragen? Zijn er mensen op zoek naar iemand met mijn specialisatie, kennis, producten of diensten? Vind ik het belangrijk dat zij een positieve indruk van mij krijgen?

En nog belangrijker: ben jij één van de bijna 800.000 ZZP’ers in Nederland en wil je gevonden door personen die op zoek zijn naar mensen met jouw expertise(3)? Of ben je een klusjesman, fotograaf of adviseur en wil je dat potentiele klanten jouw als eerste vinden? Of ben je bijvoorbeeld een expert in jouw vakgebied en wil je jouw carrière kansen vergroten door te laten zien dat jij de juiste kandidaat bent voor ‘The job’? Dan is online profileren wellicht iets voor jou!

Gevonden worden op het internet
Jezelf profileren op het internet begint bij gevonden worden door de juiste personen. Wanneer mensen zoeken naar personen met jouw expertise via zoekmachines zoals Google, Bing of via social media kanalen zoals Twitter of LinkedIn, dan kan je ervoor zorgen dat jij hoger (of zelfs bovenaan) in de zoekresultaten belandt.

Door jouw vindbaarheid te vergroten, creëer je zelf de mogelijkheid om te laten zien wie je bent, wat je doet en waarin jij je onderscheidt van de rest.

Jezelf profileren: personal branding
Om jezelf op het internet te profileren kan je gebruik maken van personal branding. Personal branding klinkt misschien een beetje Amerikaans, maar eigenlijk is het niets meer dan jezelf beschouwen als een ‘merk’ en je ook op die manier in de markt positioneren.

Het is jezelf presenteren aan de juiste doelgroep, waarbij je consistent communiceert wie je bent, waar je voor staat, wat jouw eigenschappen zijn, wat jouw specialiteit is en wat jou onderscheidt van de rest. Wat kan jij voor iemand betekenen?

Mensen die op zoek zijn naar personen met jouw expertise, product of dienst krijgen nu een beeld van jou en wat jij doet; ze kunnen zo goed beoordelen of jij aan hun behoefte voldoet. Want voldoe je aan de behoefte, dan is de kans groot dat jij wordt uitgenodigd of ingehuurd.

Wil je meer weten over personal branding? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding; iets voor?’, ‘LinkedIn tips voor personal branding’ en bekijk eens onze Personal Branding Toolkit. De Personal Branding Toolkit bestaat uit informatie en tools waarmee je beter gevonden wordt op het internet door de juiste personen en tools voor hoe je jezelf kan presenteren en positioneren op het internet zoals jij dat zelf wilt.

Profileren en privacy gaan hand in hand

Manage jouw online identiteit Wanneer jij je profileert op het internet, dan wil je dat de juiste informatie wordt gezien door de juiste personen. Dat kan dus ook betekenen dat je sommige informatie maar met een beperkte groep mensen wilt delen.

Zo kan het zijn dat de meer zakelijke informatie over jou meer ‘openbaar’ is en gevonden mag worden via de zoekmachines. Maar dat je jouw berichten en foto’s in de privé sfeer alleen wilt delen met jouw familie en vrienden.

In wat voor vorm je jouw online identiteit voor ogen hebt, het is aan jou om jouw online identiteit te managen. Het is tenslotte jouw online identiteit.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online identiteit kan managen.

Dit artikel is geschreven door:
Martijn Barten is gespecialiseerd in marketing strategieën en richt zich o.a. op online identiteit, personal branding en reputatiemanagement.

Bronnen:
1: Pew Research Center, Reputation management and social media
2: ExecuNet, Executive Job Market Intelligence Report 2013
3: Centraal bureau voor statistiek, Zelfstandigen en ZZP’ers

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Mijn online identiteit - wat is jouw online identiteit

Wat is jouw online identiteit?

Jouw online gedrag en online informatie dragen bij aan het beeld dat mensen over jou …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips