Tips om jouw online reputatiemanagement te managen

Mijn Reputatiemanagement 1 99% van de mensen zoekt informatie over anderen op het internet. Is dat erg? Helemaal niet, het biedt juist kansen om jezelf te presenteren aan potentiële opdrachtgevers, werkgevers of andere mensen die meer over jou willen weten. Wanneer mensen informatie over jou zoeken, dan kan je grotendeels zelf bepalen welke informatie over jou wordt weergegeven. Handig, want je wilt natuurlijk wel dat er een goed beeld over jou wordt weergegeven.

Met reputatiemanagement neem jij het heft in eigen handen en zorg je ervoor dat jij zelf bepaalt wat er over jou op het internet te vinden is.

Wat is reputatiemanagement?

Reputatiemanagement is een strategie waarmee je op een heel praktische manier aan een positieve, realistische online reputatie werkt die overeenkomt met wie jij bent, wat jij doet en waar jij voor staat. Door jouw online reputatie te managen vormen mensen zich een ‘goed en compleet’ beeld van jou dat belangrijk kan zijn voor sollicitaties of de werving van nieuwe klanten. Zo zorg je ervoor dat waar jij voor staat en waar jij goed in bent ook uit jouw online reputatie blijkt.

Waarom is reputatiemanagement belangrijk?

Het is tegenwoordig gebruikelijk dat potentiële opdrachtgevers, recruiters, investeerders of andere mensen die meer over jou willen weten als eerste het internet raadplegen. Wil je de touwtjes in eigen handen houden als het om jouw online imago gaat, dan is reputatiemanagement van groot belang.

Voordelen van reputatiemanagement:

Meer klanten, meer omzet

Doordat je laat zien wat jij voor potentiële opdrachtgevers kan betekenen, vergroot je de kans dat jij die nieuwe opdracht binnenhaalt. Je laat zien waarom jij beter bent dan jouw concurrenten. Meer klanten betekent meer omzet.

Grotere kans op een nieuwe baan

Jouw online informatie is jouw online CV. Niet alleen jouw LinkedIn profiel, maar juist alle andere informatie over jou op het internet, zoals een eigen website, blogs of artikelen, kan de doorslag geven tijdens een sollicitatie. Je laat online zien wat je in huis hebt. Zo vergroot je de kans op die nieuwe baan of uitnodiging door een recruiter.


Laat jouw visie zien

Jij hebt een visie in jouw vakgebied; jij bent de expert. Door consequent in al jouw online uitlatingen datgene waar jij voor staat uit te dragen, versterk je jouw positie. Je kan denken aan een opiniestuk, blog, interviews of referenties.

Voor wie is reputatiemanagement geschikt?

Voor iedereen die de touwtjes in eigen handen wil houden als het om zijn online imago gaat is reputatiemanagement van groot belang. Denk hierbij aan:

  • Een ZZP’er of ondernemer die zichzelf online wil profileren, zijn doelgroep wil bereiken en wil laten zien wat hem of haar onderscheidt van de concurrent. Zo genereer je meer omzet doordat je klanten en opdrachten binnenhaalt.
  • Denk hierbij aan een professional of sollicitant die zich goed in de markt wil zetten voor toekomstige werkgevers en recruiters. Laat zien wat je in huis hebt. Zo krijg jij die nieuwe droombaan.
  • Publieke personen, zoals politici, een zanger of CEO’s, die invloed willen hebben op hoe zij online neergezet worden. Zo straalt jouw online reputatie jouw visie en dat waar je voor staat uit.

Hoe manage je jouw online reputatie?

Er zijn verschillende activiteiten die je kan ondernemen om jouw online reputatie te managen. Klik op onderstaande onderdelen om meer hierover te lezen.

Manage jouw zoekmachine resultaten

Manage jouw zoekmachine resultaten

Zoekmachine reputatie is het beïnvloeden van de zoekresultaten wanneer iemand op jouw naam zoekt. Je kan dit op verschillende manieren doen. Zorg dat de juiste en relevante links over jou op de eerste pagina van de zoekmachines terecht komen. Verwijs naar relevante links die jij zelf kan beheren, zoals jouw website, profiel pagina, social media accounts of een link van het bedrijf waar je werkt. Zo ziet iemand direct wat jouw expertise is en heb je meer controle over de zoekresultaten. Klik hier voor meer informatie over Mijn Zoekmachine Reputatie

Vertel jouw verhaal

Vertel jouw verhaal

Creëer jouw verhaal waarin je laat zien wat je in huis hebt en wat je anderen kan bieden. Doordat jouw verhaal helder beschreven staat, maak je jezelf aantrekkelijk voor potentiële werkgevers, opdrachtgevers en andere mensen die jouw verhaal lezen. Door consistent in al jouw online uitingen hetzelfde verhaal te vertellen, profileer jij jezelf met jouw eigen verhaal op het internet. Klik hier om jouw verhaal beknopt en helder te laten schrijven door een professionele tekstschrijver. 

Eigen plek op het internet creëren

Eigen plek op het internet creëren

Zorg dat je een eigen plek op het internet creëert. Een plek waar jij zelf controle over hebt. Dit kan met een eigen website of profiel pagina. Hier vertel jij jouw verhaal, laat je zien wat je al gedaan hebt en waarom iemand jou die baan of opdracht moet geven. Daarnaast kan je hier ook verwijzen naar jouw social media kanalen en andere internetpagina’s die over jou gaan. Klik hier om jezelf te presenteren via een door ons speciaal ontwikkelde website of profielpagina.

Inrichten social media kanalen

Inrichten social media kanalen

Zorg dat je een account hebt op de verschillende social media kanalen waar jouw doelgroep ook is, zoals Twitter, Facebook of LinkedIn. Stel deze zo in dat de juiste mensen toegang hebben tot jouw informatie. Vertel en laat met foto’s zien wat jij voor anderen kan betekenen. Zorg dat je via jouw social media kanalen bovendien consequent hetzelfde verhaal vertelt. Zo versterkt al jouw social media jouw online reputatie.

Bestaande informatie managen

Bestaande informatie managen

Er staat informatie over jou op het internet. Je kan dan denken aan persberichten, informatie op de website van het bedrijf waar je werkt of artikelen. Zorg ervoor dat ook deze bestaande relevante informatie over jou hoog in de zoekmachines terecht komt. Dit draagt allemaal bij aan het beeld dat mensen over jou vormen.

Nieuwe informatie genereren

Nieuwe informatie genereren

Heb je nog maar weinig informatie over jezelf op het internet staan, zet dan een stap om nieuwe content te genereren. Start bijvoorbeeld een blog uit jouw naam, geef reacties op werk gerelateerde fora, laat jouw mening achter op reviewsites of geef aanbevelingen.

Fotomateriaal

Fotomateriaal

Mensen willen graag zien met wie ze zaken gaan doen of wie ze uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Zorg er dus voor dat je niet alleen tekstueel, maar ook visueel goed overkomt op het internet door gepast fotomateriaal op jouw website, social media kanalen en bedrijfspagina. Zo beschrijf je niet alleen jouw expertise, maar straal je ook professionaliteit uit.

Ongewenste zoekresultaten

Ongewenste zoekresultaten

Mocht je onverhoopt negatieve zoekresultaten hebben op het internet, dan kan je proberen deze te laten verwijderen op de betreffende site of door een verzoek bij Google in te dienen.

Zelf doen of laten doen?

Wil je aan de slag met jouw online reputatie, dan kan je er voor kiezen om dit zelf te doen of om dit om dit te laten doen.

Zelf jouw online reputatie managen

Als je zelf met jouw online reputatie aan de slag wilt gaan, kan je alle gratis tips die op Mijn Online IDentiteit staan goed gebruiken. Tevens kunnen de speciaal ontwikkelde producten jou hierbij helpen, zoals Mijn website of Mijn profielpagina, Mijn verhaal en Mijn Zoekmachine Reputatie.

Laat ons jouw online reputatie managen

Het managen van jouw online reputatie kost veel tijd en vraagt ook om een expertise op dit gebied. Wil je het managen van jouw online reputatie uitbesteden, maak dan een geheel vrijblijvende afspraak met een van onze reputatie managers. Zij bespreken hoe jouw online reputatie er nu uitziet en wat je wilt bereiken. Daarna maken we een plan op maat en managen we jouw online reputatie.

Bel ons vrijblijvend voor meer informatie over hoe wij jouw online reputatie kunnen managen.

Bel voor meer informatie 030-8776179

 

Over Mijn Online IDentiteit

Mijn Online IDentiteit helpt particulieren, (zelfstandige) professionals en kleine ondernemingen om hun online identiteit en reputatie te managen. Jaarlijks maken meer dan 360.000 unieke bezoekers gebruik van de praktische tips op Mijn Online IDentiteit. Mijn Online IDentiteit is daarmee het grootste platform in Nederland op dit gebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips