Personal branding op het internet; Helder uitgelegd!

Personal branding op het internet

Het is tegenwoordig de normaalste zaak op informatie over personen op het internet te zoeken. Mede hierdoor groeit personal branding via internet. Het biedt namelijk de mogelijkheid om gevonden te worden op het internet door de juiste personen, jezelf te presenteren en jouw doelen te bereiken.

Maar wat is personal branding nou eigenlijk? En waarom zou je aan personal branding doen? Wie heeft er baat bij en welke doelen kan je ermee bereiken?

Lees onderstaand artikel en bepaal zelf of jij baat hebt bij personal branding via het internet.

Dit artikel bestaat uit de volgende onderdelen: 

Wat is personal branding?

Personal branding is jezelf beschouwen als een ‘merk’ en je ook op die manier in de markt positioneren. Het is jezelf presenteren aan de juiste doelgroep waarbij je consistent communiceert wie je bent, waar je voor staat, waar je goed in bent, wat jouw eigenschappen zijn, wat jouw specialiteit is, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Wat kan jij voor iemand betekenen?

Waarom personal branding?

Het internet wordt vaak gebruikt voor het zoeken naar informatie over producten, maar tegenwoordig ook voor het zoeken naar informatie over mensen.

Personal branding - producten zoeken op het internetHet zoeken naar informatie over producten

Wanneer jij een product via internet koopt, begint de zoektocht vaak via een zoekmachine of vergelijkingssite. Als je één of meerdere producten gevonden hebt, wil je een duidelijke productfoto, een duidelijke omschrijving, productspecificaties en weten wat de ervaring is van andere gebruikers (reviews).

Voordat we tot een aankoop overgaan, willen we namelijk weten welk product het beste aansluit bij onze behoefte.

Personal branding - personen zoeken op het internetHet zoeken naar informatie over mensen

Tegenwoordig is het ook gebruikelijk om informatie over anderen mensen op het internet op te zoeken. 44% van de mensen geeft aan informatie te hebben opgezocht over een personen die producten of diensten aanbieden zoals een klusjesman, freelancer of adviseur (1) .

Daarnaast geeft 90% van de recruiters aan eerst een ‘background check’ van potentiële kandidaten op het internet uit te voeren en geven ze aan de dat de gevonden informatie medebepalend is of iemand wel of niet wordt uitgenodigd voor een gesprek (2).

Wanneer we zoeken naar mensen op internet met een bepaalde expertise, kennis of dienst is het aankoop proces niet zoveel anders dan wanneer we op zoek zijn naar producten. In deze zoektocht, beginnen we ook met het zoeken naar informatie over personen die kunnen voorzien in onze behoefte. Vervolgens beoordelen en vergelijken we deze personen aan de hand van de gevonden informatie.

We schatten in welke personen het beste in onze behoefte kunnen voorzien, om vervolgens één of meerdere kandidaten te benaderen.

Personal branding; iets voor jou?

Maar welke personen hebben nou eigenlijk baat bij personal branding? Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Zijn er mensen of bedrijven op zoek naar personen met mijn specialisatie, kennis, producten of diensten?
  • Zijn er mensen die informatie over mij op het internet opzoeken? En vind ik het belangrijk zij een goede indruk van mij, mijn producten of diensten krijgen?

Wanneer je ‘ja’ hebt geantwoord op een van de twee bovenstaande vragen, dan is de kans groot dat personal branding jou kan helpen jouw doelen te bereiken.

Personal branding - Wie heeft er baat bij?

Doelen die je met personal branding kan bereiken

Welke doelen je kan bereiken met personal branding is verschillend per persoon. Denk bijvoorbeeld aan:

  • ZZP’ers die meer freelance opdrachten willen ontvangen;
  • Vakprofessionals die zich als expert op een vakgebied willen positioneren;
  • Sollicitanten die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan;
  • Een klusjesman of adviseur die meer klanten wilt krijgen.

Oftewel wanneer mensen op zoek zijn naar personen met jouw expertise, zorg er dan voor dat je goed vindbaar bent op het internet, zodat je vervolgens jezelf zodanig kan presenteren dat jij laat zien dat jij de juiste persoon bent voor ‘The job’.



Ebook LinkedIn - Nieuwe baan en ZZP opdrachten

Wil je een nieuwe baan? Wil je meer ZZP opdrachten?

Bedrijven, human resource professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP‘ers voor freelance opdrachten. Maar hoe word jij gevonden via LinkedIn? En hoe richt je LinkedIn zo in dat jij potentiële werkgevers en klanten overtuigt dat jij de juiste persoon bent voor de job? Met ons ebook leer je hoe jij wordt gevonden en hoe jij jezelf zo presenteert dat ze ervaren dat jij de juiste persoon bent voor de job!
Meer informatie

Meer personal Branding

En? Is personal branding op het internet iets voor jou? Wil je leren hoe je personal branding kan toepassen op het internet? Bekijk  dan ook eens de artikelen ‘Facebook tips voor personal branding’ , ‘Twitter tips voor personal branding’ of andere personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.

Dit artikel is geschreven door:
Martijn Barten is gespecialiseerd in marketing strategieën en richt zich o.a. op online identiteit, personal branding en reputatiemanagement.

Bronnen:
1: Pew Research Center, Reputation management and social media

2: ExecuNet, Executive Job Market Intelligence Report 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips