10 tips waar een goede website aan moet voldoen!

Goede website - tips voor een goede website - goede website maken

Het is niet eenvoudig om een goede website (te laten) bouwen. Een goed ontworpen website zorgt ervoor dat je makkelijker wordt gevonden door (potentiële) klanten, opdrachtgever of werkgevers en dat leidt uiteindelijk tot meer klanten, opdrachten of een nieuwe baan. Bovendien is een informatieve website een mooi visitekaartje. Maar hoe ziet een goede website eruit? We hebben voor jou de tien belangrijkste tips op een rijtje gezet en verwijzen naar praktische tools die jou kunnen helpen.

10 tips voor een goede website

1. Wat is het doel van de website?

Voordat je daadwerkelijk een website gaat maken is het essentieel om je af te vragen wat het primaire doel van de website is. Wil je informeren? Jezelf en je werk presenteren? Of wil je met de website direct diensten of producten verkopen? Het integreren van een webshop resulteert in een compleet andere website dan een puur informatieve variant. Vanuit het basisidee ga je de details van je online aanwezigheid uitwerken.

2. Voor wie maak je de website?

Tegelijkertijd moet je in dit beginstadium afvragen voor wie je een website maakt. Je moet de klassieke vraag stellen: wat is jouw doelgroep? Je doelgroep heeft vaak een uitgesproken smaak en kan bepaalde zaken belangrijk vinden aan een website die jezelf in eerste instantie niet ziet of niet overeenkomen met je persoonlijke smaak. Je goed verdiepen in de wensen van een doelgroep is dus van groot belang. Kijk daarom eens hoe concurrenten of andere (zelfstandige) professionals het aanpakken en laat je hierdoor inspireren.

3. Hoe ziet een goede website er uit?

Een goede website voor moet er natuurlijk mooi uitzien. Je kunt hier aan een aantal aspecten denken. Een zakelijke website moet een consistente stijl hanteren met een duidelijke structuur die goede navigatie mogelijk maakt. Kies een goede basiskleur die bij je dienst of product past en gebruik bij voorkeur wit voor de achtergrond van teksten. Een logo geeft extra uitstraling en kun je op allerlei manier gebruiken, bijvoorbeeld in e-mails en in de favicon (deze kleine afbeelding zie je in een tabblad van de browser naast de titel van je website).

4. Maak de website responsive

Je kunt er tegenwoordig niet omheen: je website moet er goed uitzien op mobiele apparaten. Met een responsive ontwerp zal de website zich automatisch aanpassen aan het device waar het op wordt bekeken. Dit helpt potentiële klanten, opdrachtgevers of werkgevers om je echt overal te vinden.


5. Zorg voor goede teksten

Een voor de hand liggende maar ook vaak onderschatte tip. Omschrijf duidelijk wat jouw expertise, meerwaarde is of wat je verkoopt en hoe je dat doet. Gebruik korte zinnen met een vriendelijke en consistente tone of voice. Naast het schrijven van aantrekkelijke teksten is het ook belangrijk dat jouw teksten worden gevonden in de zoekmachines. Goede teksten schrijven lijkt vaak makkelijker dan het is.

Een professionele tekstschrijver kan hierbij helpen. Een goede tekstschrijver weet precies de juiste tone of voice te vinden voor jouw doelgroep. Eigentijdse tekstschrijvers houden hun SEO-kennis goed bij en kennen alle kneepjes van het vak zodat de teksten op je website vindbaar en leesbaar zijn.

Zoekmachineoptimalisatie is onmisbaar
Gerelateerd aan goede teksten is zoekmachineoptimalisatie (meestal afgekort met SEO). Door je teksten voor de website op een bepaalde manier te schrijven help je de online vindbaarheid te verhogen. Hoe hoger je in de zoekresultaten van Google verschijnt hoe meer mensen je website vinden. SEO kent een aantal niveaus die de vindbaarheid verhogen. Zo helpt het om op een deel van je website te bloggen over onderwerpen die te maken hebben met jouw expertise, producten of diensten.

6. Laat zien wat je doet

Je weet wat ze zeggen; een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Naast het duidelijk omschrijven wat jij voor een (potentiële) klanten, opdrachtgever of werkgevers kan betekenen is het belangrijk dat je ook laat zien wat jouw expertise is. Zo kan je aan de hand van foto’s, afbeeldingen of een video laten zien wie je bent en jouw producten of diensten presenteren.

8. Zorgt je website voor conversie?

Conversie staat voor het aantal bezoekers van je website dat daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Hier komt SEO ook bij kijken, want je vergroot de kans op conversie als je de juiste bezoekers aantrekt. Als mensen bepaalde relevante zoektermen gebruiken moeten ze jouw website tegenkomen. Maar conversie kent meer aspecten, vooral wanneer je producten direct met je website verkoopt. Het gaat er in wezen om dat het verkoopproces zo overzichtelijk en betrouwbaar mogelijk is. Denk hier aan duidelijke productomschrijvingen en goede afbeeldingen van de producten. Geef de juiste informatie over betaalmogelijkheden, verzendkosten en leveringstijd. Klik hier voor een overzicht van diverse tools die jou helpen met online marketing.

9. Met welk CMS moet ik mijn website maken?

Een professioneel ogende website bouwen is tegenwoordig redelijk eenvoudig. Zeker wanneer je het juiste content management systeem (CMS) kiest. Er zijn veel systemen verkrijgbaar maar het populairste is zonder twijfel WordPress dat gratis is te downloaden. Dankzij de talloze templates is het opzetten van een goede website een stuk eenvoudige geworden. WordPress wordt steeds verbeterd en kent bovendien een groot aantal handige plug-ins die allerlei functionaliteiten aan je website kunnen toevoegen. Wil je op weg worden geholpen?

10. Laat de website bouwen

Het kan zijn dat je het bouwen van een professionele website intimiderend vindt. Of misschien heb je er gewoonweg te weinig tijd voor. In dat geval kun je een website bouwer inhuren om een mooie website te maken die aan al je eisen voldoet. Een website laten bouwen hoeft niet duur te zijn. Vaak helpt het om een paar voorbeelden te vinden van goede websites die je prettig vindt om te gebruiken. Deze kunnen goed als inspiratie dienen. Weet wat je wilt? Vraag dan een offerte aan bij diverse website bouwers voor een prijsindicatie.

Een goede website maken hoeft niet moeilijk te zijn en helpt zonder twijfel om jezelf beter in de markt te zetten. Met de hierboven omschreven basisprincipes zet je een stevig fundament neer en zorg je dat de gewenste conversie tot stand komt. Oriënteer je goed op elk punt en je zult zien dat het een leuk onderdeel kan zijn van marketing.

Website zelf maken of laten maken?

Alles heeft zo z’n voor- en nadelen. Om meer te leren over de voor- en nadelen van zelf een website maken of een website laten maken, lees dan de artikelen “Website laten maken” en “Zelf een website maken”.

Wil je meer tips om jezelf te profileren op het internet

Lees dan ook de artikelen “8 Online marketing tips om jezelf of je bedrijf te profileren, “Gevonden worden in Google; 7 praktische tips! en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Stappenplan personal branding 2

Stappenplan personal branding: zo creëer je een eigen merk

Wat kun jij betekenen voor opdrachtgevers, klanten of potentiële werkgevers? Waar ben je goed in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips