Website laten maken; de voor- en nadelen op een rijtje

Website laten maken - website laten maken voordelen en nadelen

Een goede, informatieve website is tegenwoordig van groot belang voor elk bedrijf of (zelfstandige) professional. Met een zorgvuldige gebouwde website beschik je niet alleen over een mooi online visitekaartje, het kan ook een effectief marketinggereedschap vormen dat uiteindelijk voor meer klanten of opdrachten zorgt. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen op een rijtje van een website laten maken.

De voordelen van een website laten maken

We lijken steeds minder tijd te hebben, de dagen zitten volgeboekt met allerlei activiteiten. Dan kan zelf een website maken iets worden voor in de kleine uurtjes wanneer je eigenlijk werk zou moeten loslaten. Bovendien staat een goede en doordachte website niet zomaar online. Misschien is het dan een idee om iemand in te huren om je website op te zetten. Wat zijn de voordelen van een website laten maken?

  • Een website laten maken zorgt, mits je goede afspraken maakt, voor tijdswinst, zodat jij verder aan je kernactiviteiten kunt werken. Een professionele websitemaker kent de ins en outs van het proces en hoeft niet alles voor het eerst uit te zoeken.
  • Het voordeel van de expertise van een websitemaker is dat deze goed weet wat de laatste ontwikkelingen zijn op online gebied. Hierdoor krijg je eenvoudiger een lekkere eigentijdse website die er professioneel uitziet en, niet onbelangrijk, een tijd meegaat.
  • Een professional een website laten maken garandeert dat details op verschillende niveaus niet vergeten worden. Bij een goed functionerende website komt veel kijken. Een bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van websites heeft vaak meerdere specialisten die zich op diverse aspecten (design, SEO, code, marketing) van de website concentreren.
  • Niet onbelangrijk: support. De meeste professionele websitebouwers bieden ondersteuning zodat je bij ze terecht kunt met vragen over de functionaliteit of wanneer iets niet werkt.

De nadelen van een website laten maken

Vanzelfsprekend zijn er ook een aantal nadelen wanneer je een website laat maken. De belangrijkste nadelen van een website laten maken zijn financieel van aard.


  • Met een beetje inzicht is zelf een website maken zeer goedkoop. Een website laten maken kost geld. En hoe complexer je wensen hoe duurder het project wordt.
  • Wanneer je een website laat maken, zorg dan dat je wel zelf later tekst en afbeeldingen kan aanpassen of plaatsen. Anders moet je voor elke zucht en een scheet bij de webbouwer aankloppen.
  • Een website is dynamisch, dus toekomstige (technische) aanpassingen zijn natuurlijk onoverkomelijk. Alles wat je later uitbreidt brengt extra kosten met zich mee.
  • Wanneer je als bedrijf of (zelfstandige) professional een website laat maken, word je voor een essentieel deel van de marketing afhankelijk van een ander. Je geeft gedeeltelijk de controle van je onderneming uit handen en daarbij is het soms lastig in te schatten of de websitebouwer waar voor zijn geld biedt. Goed vooronderzoek en duidelijke afspraken vooraf zijn daarom essentieel.

Een website laten maken heeft duidelijke voordelen. Zeker wanneer je technisch niet zoveel weet van het maken van websites heb je eigenlijk weinig keuze. Een professionele website is duidelijk een investering die niet elk bedrijf of (zelfstandige) professional zomaar kan maken. Goed onderzoek naar de kosten en de mogelijkheden zijn daarom belangrijk. Vraag daarom altijd meerdere website offertes op zodat je de kosten kan vergelijken en een eerste contact kan leggen met de partij waar jij mee gaat samenwerken.

Wil je meer informatie over hoe je zelf een website kan maken, lees dan ook het artikel “Zelf een website maken; de voor- en nadelen op een rijtje”. Wil je meer informatie over online website makers, lees dan het artikel over “Website makers”.

Wil je meer tips om jezelf te profileren op het internet

Lees dan ook de artikelen “8 Online marketing tips om jezelf of je bedrijf te profileren, “Gevonden worden in Google; 7 praktische tips! en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Stappenplan personal branding 2

Stappenplan personal branding: zo creëer je een eigen merk

Wat kun jij betekenen voor opdrachtgevers, klanten of potentiële werkgevers? Waar ben je goed in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips