Pinterest marketing voor (zelfstandige) professionals

Pinterest marketing - personal branding op Pinterest

Wist je dat 1,1 miljoen mensen in Nederland Pinterest gebruiken? Ruim 130.000 van hen zijn dagelijks actief. Zeker als je werkzaam bent in branches waarin het visuele aspect een grote rol van betekenis speelt, dan is het een overweging waard om je bezig te gaan houden met Pinterest marketing. Pinterest biedt namelijk een aantal voordelen; niet alleen kun jij – als (zelfstandige) professional – werk maken van je online imago, ook is deze vorm van social media heel geschikt om te polsen wat er zich binnen jouw branche of doelgroep afspeelt. Bovenal leidt Pinterest marketing tot meer bezoekers naar jouw website.

Pinterest: beelden delen

Je kunt Pinterest vergelijken met een groot prikbord of fotocollage. Hierop verzamel je beelden die jou – als professional – inspireren én die je wilt delen met jouw doelgroep. Dat delen wordt ook wel ‘pinnen’ genoemd. Zie het als ‘liken’ bij Facebook. Waar Instagram is gebaseerd op zelf foto’s maken, gaat het bij Pinterest meer om het organiseren van de bestaande beelden. Van extreme sporten en huidverzorging tot hardloopschoenen en recepten; je kunt allerlei pinboards aanmaken. Alles wat jou inspireert, verdient een plekje op het pinboard. Als je Pinterest wilt inzetten voor commerciële doeleinden, dan wordt ook wel gesproken van ‘Pinterest marketing’.

Pinterest marketing voor visueel ingestelde professionals

De grote vraag is: wat kan Pinterest marketing voor jou betekenen? Allereerst is het goed om je te realiseren dat beelden centraal staan bij Pinterest. Als jij veel kunt laten zien, dan kan Pinterest van toegevoegde waarde zijn. Heb jij als ZZP’er vooral woorden nodig om jouw doelgroep te prikkelen? Dan zijn andere vormen van social media beter geschikt. Denk aan Twitter en LinkedIn. Ten tweede moet je weten dat het vooral vrouwen zijn die Pinterest gebruiken. Voor jouw beeldvorming; driekwart van alle gebruikers is vrouw. Als jij werk wilt maken van een vrouwelijke doelgroep, dan kun je Pinterest marketing inzetten.

Stappenplan Pinterest marketing

Wil jij – als professional – jouw doelgroep(en) visueel inspireren? Dan kan Pinterest marketing iets voor jou betekenen. Let wel, dat gaat verder dan mooie beelden delen! Het is heel belangrijk om de juiste mix aan beelden te verzamelen én om deze via alle denkbare media kanalen onder de aandacht te brengen.

Meer concreet komt Pinterest marketing neer op de volgende drie stappen:


Stap 1: het formuleren van een Pinterest marketing strategie
Stap 2: het beoefenen van Pinterest marketing
Stap 3: het monitoren van de Pinterest marketing activiteiten

Stap 1: het formuleren van een Pinterest marketing strategie

Als je succes wilt boeken met Pinterest marketing, dan is het belangrijk om een strategie te formuleren. Natuurlijk is de Pinterest marketing strategie een afgeleide van jouw bedrijfsdoelstellingen. Bedenk van te voren welke doelstellingen jij met Pinterest wil bereiken. Stel je bent een interieur designer gespecialiseerd in het (her)inrichten van woonhuizen. Jouw Pinterest doelstelling zou kunnen zijn: het bereiken van vrouwen die geïnteresseerd zijn in het (her)inrichten van hun huis. Hoe je dit doet leggen we uit in de volgende stap “Pinterest marketing in de praktijk”.

Stap 2: Pinterest marketing in de praktijk

Een account aanmaken op Pinterest is relatief snel gedaan. Als profielfoto kun je een foto van jezelf of jouw logo gebruiken. Wat betreft de bio – de omschrijving van jouw pinboards – doe je er goed aan om aan te geven wat jouw meerwaarde als professional is. De volgende stap betreft het aanmaken van pinboards, waarmee jij jouw doelstelling wilt bereiken; namelijk vrouwen bereiken die geïnteresseerd zijn in het (her)inrichten van hun huis (zie voorbeeld stap 1).

Je zou bijvoorbeeld een pinboard kunnen maken:

  • waar je overzichtelijk visuele tips geeft over kleurcombinaties in huis aan de hand van (eigen) afbeeldingen;
  • waar je verschillende woonstijlen laat zien ter inspiratie;
  • waar je laatste trends op woninggebied toont;
  • And last but not least; waar je laat zien wat je kan door afbeeldingen van afgeronde projecten te tonen.

Goed om in je achterhoofd te houden is dat pins in het midden van jouw pinboard het meest in het oog springen. Op deze positie plaats je dus de voor jou meest relevante items. Denk goed na over de titels en beschrijvingen van jouw pins. Als je goed gevonden wilt worden, dan moet je de juiste zoekwoorden gebruiken. Verder is het zaak om ook publicaties van anderen te delen. Je kunt niet alleen maar zenden!

Stap 3: het monitoren van de Pinterest marketing activiteiten

Heb je wel eens gehoord van webanalytics? Ook Pinterest biedt een dergelijke functionaliteit aan. Dit middel verschaft je inzicht in de resultaten van jouw Pinterest marketing inspanningen. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel pinners welke pins hebben gedeeld. Ook wordt duidelijk wat er allemaal van jouw website wordt gepind. Met deze informatie kun je jouw Pinterest marketing activiteiten mogelijk bijstellen. Let wel, een relatief kleine aanpassing – zoals het anders indelen van de pinboards – kan veel verschil uitmaken. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat de ‘pin-it-button’ op de website op een andere plek moet staan!

Extra Pinterest marketing tips

Natuurlijk kun je andere uitingen dan alleen maar afbeeldingen delen. Ook podcasts, bedrijfspresentaties, webinars en leuke ‘achter-de-schermen-filmpjes’ passen op Pinterest . Voor een optimaal bereik doe je er goed aan om jouw pinboards crossmediaal te promoten. Denk aan Facebook, Twitter of LinkedIn en eventueel jouw nieuwsbrief. Verder is het belangrijk dat jouw website is uitgerust met een ‘pin-it-button’. Dit stelt bezoekers in staat om jouw content – video’s en afbeeldingen – op hun pinboards over te nemen. Natuurlijk kun je jouw Pinterest -URL ook meenemen in de bedrijfsbrochure of op een poster. Durf te delen!

Meer marketing voor professionals

Wil je meer leren over marketing voor professionals op het internet? Lees dan ook de artikelen “Personal branding, iets voor jou?” en “Stappenplan personal branding voor Twitter” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.

Meer social media instellingen

Wil je meer tips over social media gebruik? Bekijk dan ook onze praktische tips in de categorieën “Social media management” en “Privacy instellingen social media”.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Instagram favorites - Instagram favorieten

Instagram favorites; deel foto’s met jouw favoriete vrienden

Instagram doet op dit moment een proef met het delen van foto’s en video’s met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips