Je online identiteit middels Instagram advertising versterken

Ja, Instagram. Tegenwoordig een groot medium dat vooral wordt geliefd door haar visuele en zogenoemde ‘snackable’ content. Het is voor een online ondernemer vaak niet eens meer een optie om een zakelijk account op dit medium aan te maken, maar eerder een must. Hoezo? In vergelijking met andere media, steekt Instagram er ver bovenuit. Ruim 5,9 miljoen mensen in Nederland maken gebruik van Instagram. Wereldwijd ligt dit aantal nog ( ietsjes 😉 ) hoger. Zo maken wereldwijd 1,1 miljard mensen gebruik van het medium.

Oke, een goede reden is gegeven om gebruik te maken van Instagram. Nu vraag je je waarschijnlijk af in welke vorm of op welke manier wordt bedoeld. Instagram kan op twee manieren aangewend worden. Enerzijds kan men zijn of haar (organische) posts erop kwijt. Meer vanuit het zakelijk perspectief houdt dit in dat bepaalde content zoals een ‘kijkje op de werkvloer’, bepaalde klantverhalen, reviews of producten/diensten – gratis – op het medium een plaatsje kunnen krijgen. De post is hierbij zichtbaar op het eigen account als ook tussen de verschillende posts op de feed van jouw volgers. Anderzijds kan je ook kiezen voor een meer effectieve manier van communicatie. En ja! Hier komt het eerdere begrip uit de titel weer aan bod: we hebben het hierbij over Instagram advertising.

Instagram advertising: wat is dat?

We weten nu wat een organische contentvorm is, maar Instagram advertising is voor velen nog steeds een vraag. Heel makkelijk uit het engels vertaald, betekent Instagram advertising dat je adverteert op Instagram. In principe komt het er op neer dat je met weloverwogen content een plekje koopt in de Instagram feed van iedereen die mogelijk in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn. ‘Kopen’ laat hierin al duidelijk weten dat deze vorm van content niet gratis is. Je betaalt per tijdsperiode een gewenst geldbedrag. Let hierbij wel op dat de hoogte van het budget met enkele factoren samenhangt, zoals hieronder beschreven:

  • De hoogte van het budget afhankelijk van de ingestelde advertentie zelf. Des te geavanceerder de advertentie is, des te hoger het minimum bedrag dat voor de advertentie vanuit Instagram wordt gevraagd.
  • Tevens heeft de omvang van de doelgroep, die bereikt moet worden met de specifieke advertentie, invloed op de kosten van de advertentie. Een groter bereik vraagt zodoende ook vaak om meer budget.

Kortom, Instagram adverteren kost geld en de hoogte van de kosten is afhankelijk van de advertentie die je uit wilt zetten en de doelgroep die je ermee wilt bereiken. Doordat je met Instagram advertising zo specifiek te werk kan gaan middels allerlei advertentie- en doelgroep instellingen, is deze vorm van promotie zeer effectief te noemen.

Instagram advertising: hoe doe je dat?

Voor beginners op het gebied van advertising is het opzetten en draaien van een succesvolle campagne vaak ingewikkeld. Want hoe zet je nou eigenlijk een campagne op? Hieronder leggen wij de basics voor je uit.

Om te kunnen beginnen met adverteren, is het handig in eerste instantie een – zakelijk – account op Instagram én op Facebook aan te maken. Instagram maakt namelijk onderdeel uit van het platform Facebook. Advertenties worden daarmee dus ook vanuit een Facebook extensie aangemaakt en gecontroleerd. Deze extensie wordt de Facebook Business Manager genoemd. Hier begint jouw advertising avontuur! Heb je deze aangemaakt? Dan kan je aan de slag!

Een campagne opzetten

Navigeer naar ‘advertentiebeheer’ binnen de Facebook Business Manager (BM) en maak een campagne aan. Het is nu tijd om je campagne te nuanceren. Hoe je dit doet? Door bepaalde informatie aan de BM door te geven als:

  • De doelstelling van jouw campagne (doelgroep bereiken, verkeer genereren, aankopen verkrijgen).
  • De doelgroep die je wil bereiken.
  • De plaatsing van de advertentie (Instagram in dit geval, maar Facebook of Messenger is natuurlijk ook mogelijk).
  • Het beeldmateriaal dat je wil tonen aan jouw publiek.
  • De communicatieboodschap die je aan je publiek wil overbrengen.

De doelstelling van je campagne moet in lijn liggen met de actie die jij bij je doelgroep verwacht nadat zij jouw advertentie hebben gezien. Wil je mensen naar jouw website leiden? Kies dan bijvoorbeeld voor de doelstelling: ‘verkeer genereren’. Wil je je juist meer richten op het genereren van meer bekendheid? Dan is de optie ‘Bereik’ of ‘Merkbekendheid’ ideaal.

Beroep je bij het definiëren van de doelgroep op de data die jij tot nu toe hebt. Wie zijn voornamelijk je klanten of als je nog geen klanten hebt: wie zie jij als jouw ideale klant? De overige punten is vooral in het begin even uitproberen. Alleen dan kom je erachter wat werkt en wat minder goed werkt. Liever uitbesteden? Baas & Baas verzorgt met liefde jouw Ads Instagram.

Campagne live zetten!

Alles ingesteld? Check, check, dubbel check. Klopt alles, zijn er geen foutjes meer te bekennen? Dan kunnen we naar de volgende stap: live gaan! Je hebt alles ingesteld. Alles klopt. Je kan niet wachten om je campagne live te zetten en de resultaten ervan te zien. Het is de hoogste tijd dat we de advertenties online gaan zetten.

Campagne aanpassen en tijdig controleren

Aan de hand van de rapportage hulpmiddelen van Advertentiebeheer kun jij controleren of de verschillende elementen in de campagne (tekst, beeld, doelgroep, doelstelling, plaatsing) ten opzichte van elkaar presteren? Hierbij kun je zien welke elementen goed werken en welke wat minder. Wat doen we met deze informatie? We leren ervan en zetten de slecht presterende elementen uit en werken de goed presterende elementen verder uit. Je kunt gemakkelijk het budget, de doelgroep, de plaatsing en de advertentie materialen bewerken naar wens. Ook is het mogelijk om de campagne te pauzeren, te kopiëren of geheel te laten stoppen.

Conclusie

Oke, je weet nu al veel meer van Instagram af: waarom het zo’n interessant medium is, welke contentvormen mogelijk zijn, wat instagram advertising inhoudt en hoe je een eigen Instagram advertentie opzet en draait. Fijn, de basics hebben we. Wat ons betreft kunnen jullie aan de slag. Van het zelf doen leer je immers het meest. Natuurlijk begrijpen wij dat niet alles meteen op rolletjes gaat lopen. Mocht je daarom met vragen, problemen of kwesties komen, laat het ons van Baas & Baas dan even weten!