Je personal branding als professionele gamer opbouwen? Het kan dankzij deze drie tips

Ben je verzot op GTA, Call of Duty en Overwatch? Dan spendeer je ontelbaar veel uren aan het spelen van je lievelingsspel. Omdat je als winnaar uit de bus wilt komen, zal je naar alle waarschijnlijkheid de verschillende theorieën, tactieken, bewegingen van personages, etc. grondig onderzoeken om zo je vrienden en medespelers te kunnen verslaan. Misschien gaat je liefde voor het spel zelfs zover dat je een professionele gamer geworden bent of wilt worden. Hoewel het niet zo gemakkelijk is, zijn al veel gamers erin geslaagd om van hun passie hun beroep te maken. Ben je er een van? Dan is het essentieel om je eigen personal branding als professionele gamer te onderhouden, zeker omdat de gaming-wereld een competitieve omgeving is en het volgend game-wonder klaarstaat om je plaats in te nemen. Ben je van plan om een professionele gamer te worden? Dan is het van cruciaal belang om te laten zien wie je als gamer bent. In beide gevallen is personal branding dus zeer belangrijk en dankzij deze drie tips kun je als (opkomende) professionele gamer die branding nog gemakkelijker opbouwen.

Gebruik sociale media op de juiste manier

Wij weten allemaal hoe belangrijk social media is voor het promoten van bedrijven, producten, etc. en dat geldt zeker ook voor professionele gamers. Als gamer kun je namelijk niet zomaar een CV en portfolio posten op LinkedIn of je eigen blogpost delen via Facebook. Nee, als professionele gamer moet je je vooral toeleggen op audiovisuele content. Met deze content moet je zowel je fans bereiken alsook eventuele sponsors zoals Monster en BMW die de voorbije jaren al belangrijke spelers zoals Teeqzy en Cloud 9 sponsorden. Audiovisuele content waar je vooral op moet inspelen zijn behind-the-scenes video’s, waarbij je je volgers een inkijkje geeft in: hoe jij het spel speelt, in gaming-reviews (waarbij je ingaat op de release van een nieuw populair spel) en live Q&A’s (want het is belangrijk om je fans bij de video’s te betrekken). Om ervoor te zorgen dat je tijdens die video’s ook de juiste sponsors aantrekt, kun je bijvoorbeeld een paar blikjes van Monster in het zicht plaatsen of een speltenue aantrekken van adidas tijdens het spelen van FIFA.

Ga mee met de trends

Als gamer is het ook belangrijk om mee te gaan met de trends in de gaming-wereld. Als je bijvoorbeeld een fan bent van FIFA van EA Sports, dan heb je al gemerkt dat grote eSports toernooien hun opmars gemaakt hebben. Om die toernooien te kunnen winnen, is het belangrijk om de trends op het vlak van gaming en voetbal (of sport in het algemeen) in het oog te houden. Als je een echte FIFA-fanaat bent, dan weet je ongetwijfeld dat de beste spelers uit het spel ongeveer dezelfde spelers zijn die aan de wereldtop van het voetbal staan en die je bovenaan op de ranglijsten van betFIRST voetbal vindt. Zo weet je dus, als je bijvoorbeeld Cristiano Ronaldo, Romelu Lukaku en Ciro Immobile aan de top vindt, dat deze spelers zeer gewild zijn en dat de fans het meeste vertrouwen hebben in die spelers. Als je die voetballers tijdens het spelen van FIFA aan je fictieve ploeg kunt toevoegen, dan kun je de beste ploeg voorzetten en nog meer overwinningen boeken. Real-life trends hebben dus wel degelijk een (in)directe invloed op je spel.

Behoud je eigenheid

Ben je nationaal gamekampioen geworden en wil je nu een naam voor jezelf maken in het buitenland? Dan is het belangrijk om toch nog steeds met beide voeten op de grond te blijven staan en je eigenheid te blijven behouden. Als je je als iemand anders gaat voordoen, dan geloof je niet wie jezelf bent en wat je doet en dat speelt alleen maar in je nadeel. Het behoud van je uniekheid is ook belangrijk voor zowel je fans als sponsors. Fans willen namelijk een rolmodel waar ze naar kunnen opkijken en liever dus een down-to-earth gamer die een van hun vrienden kan zijn in plaats van een celebrity. Het is ook doorslaggevend voor het aantrekken van potentiële sponsors, want dankzij je uniekheid weten ze relatief snel met wie ze te maken krijgen en of ze eventuele samenwerkingen met je kunnen aangaan.

Personal branding gaat nog veel verder

Natuurlijk zijn er ook nog andere elementen waar je als gamer rekening mee moet houden als het op personal branding aankomt. Zo moet je regelmatig posten want dat zorgt voor meer naamsbekendheid en ook steeds inspelen op je positieve kanten en overwinningen zonder daarin te overdrijven. Als je dus bovenstaande tips in het achterhoofd houdt, dan zal je personal branding als (opkomende) professionele gamer eenvoudiger verlopen.

Volg ons op social media voor de laatste tips