LinkedIn groepen en personal branding

Linkedin groepen met personal branding

Een goede manier om aan jouw personal branding te werken is via LinkedIn groepen. Door actief deel te nemen en informatie te delen zoals kennis, ervaringen en nieuws, laat je zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Bedrijven of potentiële klanten zullen dit waarderen en wellicht aan jou denken wanneer ze een expert met jouw specialisme nodig hebben.

Personal branding via LinkedIn groepen

Op LinkedIn vind je een diversiteit aan groepen zoals vakgroepen, scholen, bedrijfstakken, brancheverenigingen, merk gerelateerde groepen en alumni netwerken. Wereldwijd zijn er meer dan 2,1 miljoen groepen en alleen in Nederland zijn dat er al meer dan 83 duizend.

In een groep heb je de mogelijkheid om discussies te beginnen, te volgen, mee te discussiëren en kennis te delen. Door kennis te delen over nieuwe ontwikkelingen op jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen, laat je zien dat jij een expert bent! Bedrijven of potentiële klanten zullen dit waarderen en wellicht aan jou denken wanneer ze een expert met jouw specialisme nodig hebben.

Neem deel aan relevante LinkedIn groepen

Met een LinkedIn basis account (onbetaald) kan je lid worden van maximaal 50 groepen. Wanneer je het maximale uit het onderdeel groepen wilt halen, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk actief deelneemt. Dit kost tijd! Wees daarom alleen actief in groepen waar jij jouw doelen mee kan bereiken.


  • Wil je bijvoorbeeld op de hoogte blijven en mee discussiëren over de laatste ontwikkelingen op jouw vakgebied? Kies dan een groep in jouw vakgebied.
  • Wil je nieuwe klanten bereiken? Word lid van groepen waar jouw doelgroep zich bevindt en laat zien dat jij de kennis en oplossingen biedt door vragen te beantwoorden en deel te nemen aan discussies.
  • Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan zijn er talloze vacature groepen waar je aan kan deelnemen binnen jouw vakgebied.

De grootte van de groep maakt niet zoveel uit. De kwaliteit van de specialisten of het aandeel van jouw doelgroep is belangrijker. Het voordeel van een kleinere groep is juist dat je eerder opvalt dan in een groep met duizenden leden.

Personal branding

Laat zien dat je een expert bent door:

  • Oplossingen te bieden voor jouw doelgroep.
  • Geregeld en actief deel te nemen aan discussies; op deze wijze val je vanzelf op als expert.
  • Een discussies te beginnen over nieuwe ontwikkelingen.
  • Waardevolle informatie te delen zoals kennis, ervaringen en nieuws.
  • Nieuwe argumenten te gebruiken in discussies.

Begin een discussie

Wanneer je een discussie start, controleer dan altijd eerst of niet iemand anders al eerder een discussie met hetzelfde onderwerp is begonnen. Het is belangrijk dat je actief deelneemt aan je eigen discussie, je wilt tenslotte ook dat anderen energie en tijd in jouw discussie stoppen. Lees alle feedback en stimuleer nieuwe reacties. Hoe meer waardevolle reacties en volgers, des te meer LinkedIn jouw discussie als waardevol bestempelt en op die manier word jij weer gezien als autoriteit op jouw vakgebied.

Blijf op de hoogte

Wanneer je deelneemt aan een discussie, blijf je automatisch op de hoogte van alle ontwikkelingen via de updates op jouw startpagina. Wanneer je niet aan een discussie wilt nemen, maar alleen op de hoogte wilt worden gehouden van de ontwikkelingen, dan kan je ook kiezen voor de optie ‘Volgen’. Deze optie vind je onder elke discussie. Op deze manier blijf je toch op de hoogte van interessante ontwikkelingen. Denk je toch een bijdrage te kunnen leveren aan een discussie, dan kan je altijd nog inhaken.

Begin een eigen groep

Wanneer je een groep start heb je de mogelijkheid om veel nieuwe contacten te leggen, je kan hierdoor jouw netwerk flink uitbreiden. Het is echter niet zo eenvoudig om een succesvolle groep op te zetten en te continueren. Voor de meeste onderwerpen zijn al diverse groepen. Je zal je moeten onderscheiden door nieuwe en interessante informatie te delen. In het begin zal je zelf alle discussies moeten starten en zorgen dat de eerste leden zich aanmelden. Wanneer je eenmaal een groep met een aantal leden hebt, dan is het jouw verantwoordelijkheid om de groep actief te beheren.



Ebook LinkedIn - Nieuwe baan en ZZP opdrachten

Wil je een nieuwe baan? Wil je meer ZZP opdrachten?

Bedrijven, human resource professionals en recruiters gebruiken LinkedIn om de juiste kandidaten voor vacatures te vinden en de juiste ZZP‘ers voor freelance opdrachten. Maar hoe word jij gevonden via LinkedIn? En hoe richt je LinkedIn zo in dat jij potentiële werkgevers en klanten overtuigt dat jij de juiste persoon bent voor de job? Met ons ebook leer je hoe jij wordt gevonden en hoe jij jezelf zo presenteert dat ze ervaren dat jij de juiste persoon bent voor de job!
Meer informatie

Personal branding op het internet

Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding op het internet; iets voor jou?’ en ‘Stappenplan personal branding’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Instagram favorites - Instagram favorieten

Instagram favorites; deel foto’s met jouw favoriete vrienden

Instagram doet op dit moment een proef met het delen van foto’s en video’s met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips