Manage jouw online indruk in 5 stappen

Je wilt als ZZP’er natuurlijk zo goed mogelijk overkomen op je potentiële opdrachtgevers. En dus zorg je ervoor dat je correspondentie foutloos is en trek je een nette outfit aan wanneer je ze ontmoet. Maar ben je online ook goed vertegenwoordigd? Maar liefst 80% van de opdrachtgevers laten je online profiel meewegen in de beslissing om jou wel of niet te benaderen. Daarom geven we je in dit artikel 5 tips om jouw online indruk te managen.

Online indruk even belangrijk als offline indruk

Om jezelf in de kaart te spelen en je te onderscheiden van anderen is het belangrijk dat jij jezelf, jouw expertise of diensten goed presenteert. “Offline” zijn we er van bewust dat we ons goed moeten presenteren. Op onze afspraak zien we er netjes uit, komen binnen met een glimlach en vertellen enthousiast wat we voor de ander kunnen betekenen. Maar voordat het zover is, moet je natuurlijk wel eerst uitgenodigd worden.

De meeste opdrachtgevers die opzoek zijn naar een ZZP’er beginnen tegenwoordig met een online “background” check door jou te googelen. Vervolgens helpt de gevonden informatie hen om een beeld te vormen; jouw online indruk. Of beter gezegd “Jouw eerste indruk”. Jouw online indruk kan dus bepalend zijn of je wel of niet benaderd wordt.

“Het is belangrijk om naast je offline indruk ook jouw online indruk te managen. Zo word je vaker benaderd door opdrachtgevers, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt.”

5 stappen om jouw online indruk te managen

Het is dus belangrijk dat als anderen jouw naam googelen, deze relevante informatie over jou vinden. Dat is best lastig, want zakelijk en privé informatie lopen vaak door elkaar op het internet. Daarnaast hebben veel mensen een naamgenoot, waardoor het niet altijd duidelijk is over wie de informatie gaat. Hieronder leggen we in 5 stappen uit hoe jij jouw online indruk kan managen.

1. Bescherm je voor- en achternaam op het internet

Vind je bovenaan de resultaten in Google een paar mensen die dezelfde naam als jij hebben? Dat is helemaal niet vreemd, want maar liefst twee derde van de Nederlanders heeft een naamgenoot. Wanneer iemand jouw voor- en achternaam googelt, kan dat voor onnodige verwarring zorgen omdat het niet duidelijk is over wie de informatie gaat – over jou of jouw naamgenoot. Dit kan je voorkomen door jouw voor- en achternaam op het internet te beschermen met een domeinnaam. Zo bepaal je zelf wat je met jouw naam doet.

2. Creëer een online profiel onder je eigen voor- en achternaam

MijnNaamBeschermen.nl is een tool waarmee je eenvoudig en zonder technische kennis jouw online indruk kan managen. Met de tool bescherm je jouw voor- en achternaam met een domeinnaam en creëer je met één klik een online profielpagina. Een eigen plek op het internet, waar je zelf de controle over hebt. Hier beschrijf je met een korte bio wie je bent, wat je doet en verwijs je naar relevante online informatie over jou, zoals jouw bedrijfswebsite, je zakelijke Facebookpagina, LinkedIn of je zakelijke blog..

Met jouw eigen profielpagina word je op basis van jouw naam gevonden in Google en onderscheid je jezelf van concurrenten en naamgenoten. Met een profielpagina zien anderen direct wat jouw expertise is en welke online informatie over jou gaat. Zo benut je jouw zakelijke kansen optimaal.

3. Besteed aandacht aan je LinkedIn pagina

Met LinkedIn onderhoud je jouw digitale zakelijke netwerk en presenteer je jezelf als ZZP’er. Zorg dus dat je jouw LinkedIn pagina goed inricht. Zorg naast informatie over jouw opleidingen, ervaring en vaardigheden ook voor een duidelijke headline, waarin je bijvoorbeeld aangeeft wat jouw expertise is. Met een goede profielfoto laat je zien wie je bent en in de samenvatting beschrijf je beknopt wat je voor anderen kan betekenen. Zorg daarnaast ook dat jouw kennis, ervaring en expertise wordt bevestigd door anderen door middel van aanbevelingen.

4. Persoonlijke social media pagina’s

Wanneer jouw privéberichten overal op het internet rondzwerven kan dit je online indruk niet ten goede komen. Een Facebook foto van jou aangeschoten op een feestje of platte uitlatingen op Twitter komen waarschijnlijk anders over bij je vrienden dan bij opdrachtgevers die geïnteresseerd zijn om jou in te huren. Pas op wat je deelt en zorg ervoor dat je het publiek van je privéberichten beperkt tot jezelf en mensen die echt toegang hebben tot je privéleven. Zo kom je veel professioneler over bij opdrachtgevers en andere zakelijke contacten.

5. Kies de juiste foto als profielfoto

Het is belangrijk dat je gebruik maakt van een goede profielfoto om jezelf te presenteren. Door op al je zakelijke pagina’s gebruik te maken van dezelfde foto kom je consistent en herkenbaar over. Maak hiervoor geen gebruik van een leuk kiekje of artistieke foto, maar een foto waarbij je open in de camera kijkt en professioneel gekleed gaat. Door te lachen kom je toegankelijker over en zorg je voor sympathie van degene die je profiel bekijkt.

Het is tegenwoordig dus even belangrijk om jouw online indruk te managen als jouw offline indruk. Door bovenstaande stappen te doorlopen kan je jouw online indruk managen en weten potentiële opdrachtgevers direct waarvoor ze jou kunnen benaderen. Zo vergroot jij jouw kans om benaderd te worden en boek je meer resultaat.

Est, netus aenean hendrerit sed purus ipsum amet. Facilisi quam.

Investeer nu in crypto als Ethereum, Bitcoin en vele andere op de grootste crypto exchange van Nederland

Automatisch geld verdienen met jouw cryptomunten?

Leer meer over het ontvangen van rente op je crypto via een van de onderstaande aanbieders: