Zoekmachine reputatiemanagement; Helder uitgelegd!

Zoekmachine reputatiemanagement

Wanneer we meer willen weten over een persoon, bedrijf, instantie of product, dan raadplegen we meestal als eerste Google. De zoekresultaten vormen de eerste indruk. Maar wanneer (potentiële) klanten of zakelijke relaties jou googelen, dan wil je natuurlijk wel dat ze een positieve indruk krijgen op basis van de informatie die ze online over jou vinden.

Door jouw zoekresultaten zelf te managen krijgen mensen die jou zoeken een ‘goed en compleet’ beeld van jou, jouw bedrijf, producten of diensten. Dit kan helpen bij de werving van nieuwe klanten of bij een sollicitatie. Ook werkt het preventief: je zorgt voor een sterke online positie waardoor een eventueel toekomstig negatief bericht minder effect heeft. Handig, want zo heb je zelf invloed op jouw online reputatie.

Wat is zoekmachine reputatiemanagement?

Zoekmachine reputatiemanagement is het beïnvloeden van jouw zoekresultaten voor een betere online reputatie. Je stuurt wat er over jou, jouw bedrijf, producten of diensten in de zoekmachines wordt getoond. Het beschermt je ook tegen negatieve berichtgeving, omdat juist de positieve en neutrale berichten worden getoond in Google of andere zoekmachines. Zoekmachine reputatiemanagement gaat er dus over wat mensen te zien krijgen als ze informatie over jou zoeken in zoekmachines als Google.

Voordelen zoekmachine reputatiemanagement

Het managen van zoekresultaten in Google of andere zoekmachines loont altijd. Met zoekmachine reputatiemanagement creëer én behoud je namelijk een sterke online reputatie, wat de volgende voordelen oplevert:

Meer klanten, meer omzet

Zodra potentiële klanten kunnen lezen wat jij ze te bieden hebt, vergroot je de kans dat ze jouw producten of diensten afnemen. Je laat zien waarom zij voor jou moeten kiezen. Meer klanten zorgen voor meer omzet.


Grotere kans op een nieuwe baan

Met een goede zoekmachine reputatie heb je een streepje voor bij potentiële werkgevers en recruiters. Je kunt laten zien wie je bent, wat je expertise is en wat je verder in huis hebt. Dit vergroot de kans dat je die baan krijgt of een uitnodiging van een recruiter ontvangt.

Laat jouw visie zien

Je bent een expert in jouw vakgebied en je hebt een visie. Door online consequent uit te dragen waar je voor staat, versterk je jouw zoekmachine reputatie. Met uitlating kun je denken aan blogs, interviews en opiniestukken.

Negatieve berichtgeving heeft minder effect

Negatieve berichtgeving op het internet is onplezierig, maar niet altijd onvermijdelijk. Met zoekmachine reputatiemanagement streef je ernaar dat positieve en neutrale berichten de zoekresultaten domineren. Negatieve berichten hebben hierdoor minder effect omdat ze minder goed vindbaar zijn.

Hoe werkt zoekmachine reputatiemanagement?

Hoe houd je de touwtjes in handen voor een sterkere zoekmachine reputatie? Dit kan op verschillende manieren:

Bestaande informatie op het internet beter positioneren

Via zoekmachineoptimalisatie (SEO) of zoekmachinestrategieën kan je bestaande informatie hoger in de zoekmachines positioneren. Denk bijvoorbeeld aan webpagina’s, social media, persberichten, publicaties of bedrijvenpagina’s. Het gaat om positieve en neutrale berichtgeving die het beeld in jouw zoekresultaten nuanceren of verbeteren.

Nieuwe informatie publiceren

Met nieuwe informatie creëer je een goed, authentiek beeld online over jou. Hierbij kun je denken aan blogs, website of een profielpagina. Ook kun je offline informatie zoals artikelen en publicaties online plaatsen. Deze kan je weer door SEO- strategieën hoger in zoekmachines positioneren.

Negatieve informatie verwijderen of lager positioneren (in de zoekresultaten)

Mochten er toch negatieve berichten aanwezig zijn in jouw zoekresultaten, probeer deze dan te laten verwijderen. Lees hier meer informatie over hoe dat werkt. Als dat niet mogelijk is, probeer ze dan lager in de zoekresultaten te positioneren, zodat ze in ieder geval van de eerste pagina verdwijnen.

Voor wie is zoekmachine reputatiemanagement?

Zoekmachine reputatiemanagement komt van pas voor iedereen die zich op het internet wil profileren. Denk hierbij aan:

  • Bedrijven of ZZP’ers die beter online gevonden willen worden. Met zoekmachine reputatiemanagement kun je zo beter jouw doelgroep bereiken en aantonen wat jou onderscheidt van concurrenten. Zo werf je meer klanten of opdrachten en daarmee genereer je weer meer omzet.
  • Publieke personen of bestuurders die invloed willen hebben op het beeld dat mensen van hen krijgen. Zo krijg je een gewenste online reputatie die jouw visie uitstraalt.
  • Professionals of sollicitanten die zich goed zichtbaar in de arbeidsmarkt willen positioneren. Laat aan toekomstige werkgevers of recruiters zien wat jij hen te bieden hebt. Zo krijg je die felbegeerde baan.

Kortom, door jouw zoekmachine resultaten te managen vormen mensen positieve indruk krijgen op basis van de informatie die ze online over jou vinden. Zo zorg je ervoor dat waar jij voor staat en waar jij goed in bent ook uit jouw zoekmachine reputatie blijkt.

Wil je meer leren over reputatiemanagement? Bekijk dan ook eens de artikelen ‘Reputatiemanagement op internet wordt steeds belangrijker!’, ‘Online reputatiemanagement; 6 tips over zoekmachine reputatie’ en ‘Tips om jouw online reputatiemanagement te managen’.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online identiteit en online reputatie kan managen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips