Steeds meer werkgevers maken gebruik van social media om informatie te verkrijgen over hun sollicitanten. Met de nieuwe AVG wet is het noodzakelijk dat ze dit melden aan de sollicitant. Maar is dit eenmaal gedaan, dan hebben ze vrij spel om de social media profielen te bekijken. Het is dus als sollicitant verstandig om geen belastende informatie te delen op je profielen. In deze blog vertellen wij je daarom hoe je jouw Facebook profiel sollicitatieproof maakt!
Een professionele profielfoto
Waar recruiters en potentiële werkgevers als eerste naar kijken is jouw profielfoto. Zorg er daarom voor dat deze enigszins professioneel is. Wees wel jezelf maar kies niet voor een uitgaansfoto of bikinifoto. Wanneer je foto er representatief en netjes uitziet, is de kans groter dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Voeg kort cv toe
In je profiel op Facebook kun je een kort overzicht geven van je opleidingen en werkervaring. Maak hier gebruik van en zorg ervoor dat jouw relevante werkervaring voor de vacature zichtbaar is. Zo kan iemand in een oogopslag zien wat jij zoal gedaan hebt in het verleden.
Zet tijdlijncontrole aan
Wanneer vrienden jouw taggen in een foto komt deze meteen op jouw profiel te staan. Dit is alleen niet zo handig wanneer het een beschamende of onhandige foto is. Zorg er daarom voor dat je tags eerst moet accepteren voordat ze op jouw profiel verschijnen. Dit wordt ook wel tijdlijncontrole genoemd en kun je in orde maken bij de instellingen van het activiteitenlogboek.
Bekijk statusupdates
Ga even kritisch door je profiel heen en beoordeel je statusupdates, ook die van vijf jaar geleden. Verplaats je hiervoor in de potentiële werkgever en bepaal of het wel of niet kan. Het delen van een informatief artikel van De Volkskrant kan bijvoorbeeld ook in je voordeel werken. Een grappige foto van je kat kan ook nog wel maar een foto waar je duidelijk iets teveel gedronken hebt, is minder geschikt.
Pagina likes
Wellicht heb je een aantal jaren geleden enthousiast pagina’s geliked van bekende merken van sterke drank of andere ongepaste groepen. Misschien kijkt een recruiter of werkgever hier doorheen, maar misschien ook niet. Ga daarom even door de lijst met pagina’s die je hebt geliked en verwijder mogelijk belastende likes.
Profiel controleren
Tot slot kun je voor de zekerheid even checken hoe jouw profiel er voor de potentiële werkgever uitziet. Dit doe je door naar je profiel te gaan en rechtsonder de omslagfoto op het wieltje te klikken. Klik vervolgens op ‘weergeven als’ en je krijgt het publieke profiel te zien. Dit is wat de recruiters en potentiële werkgevers kunnen zien.
Blijf oppassen
Wanneer je eenmaal aangenomen bent bij een bedrijf betekent dit niet dat je opeens weer alles kunt posten. Het blijft verstandig om op te letten wat je precies op je Facebook profiel plaatst. Uit onderzoek van het NRC is gebleken dat bij 10% van de mensen die ontslagen worden, de reden social media posts waren. Blijf je hier dus van bewust!
Is jouw Facebook profiel al sollicitatieproef? Vergeet ook niet jouw profiel op andere social media kanalen te checken! Klik hier voor een overzicht met de privacy instellingen van alle social media kanalen.
[box type=”shadow” align=”alignleft” class=”” width=””]Dit artikel is geschreven door oprichter Bas Klein Geltink van Sollicitego.
Met jarenlange ervaring als recruiter weet Bas Klein Geltink als geen ander waar bedrijven naar zoeken en hoe jij je als sollicitant kunt onderscheiden. Hij is altijd van mening dat je moet doen wat je gelukkig maakt. In zijn geval mensen helpen door het overdragen van zijn kennis. Met Sollicitego heeft hij het grootste trainingsbureau op het gebied van solliciteren in Nederland.[/box]