Hoe gaan crypto en gaming hand in hand?

De wereldwijde videogame-industrie geniet nog steeds van indrukwekkende jaarlijkse groeicijfers en zal naar verwachting in 2025 $ 300 miljard waard zijn. Het heeft zichzelf stevig verankerd als ’s werelds populairste entertainmentmedium en het is buitengewoon aantrekkelijk voor ondernemers uit alle lagen van de bevolking.

Het is daarom gemakkelijk in te zien waarom cryptocurrency-pioniers graag in de gamingsector willen stappen, en ze hebben een grote kans op succes. Het is ook een innovatieve industrie, die voorop loopt op het gebied van technologische vooruitgang, en gamingmanagers zijn belangrijke spelers geweest bij het aanbieden van initiële munten. Cryptocurrency en videogames gaan hand in hand en ze hebben het potentieel om de komende jaren samen te floreren.

Digitale muntpioniers

Ontwikkelaars en uitgevers gebruiken sinds het begin van de jaren 2000 hun eigen digitale valuta voor in-game aankopen, dus gamers zijn al gezegend met een aangeboren begrip van cryptocurrencies. Het was een natuurlijke ontwikkeling van het verzamelen van ringen door Sonic the Hedgehog en het kopstoten van Mario om munten veilig te stellen.

Aziatische studio’s waren de pioniers van het in-game microtransactiemodel in de jaren 2000 en Riot Games bracht het mainstream in de westerse cultuur met de lancering van League of Legends in 2009. Gamers handelen al meer dan tien jaar in fiat-valuta’s en besteden de in- game virtuele valuta op skins, vaardigheden, upgrades en loot boxes.

Dit is iets wat we ook al terug vinden in de iGaming sector waar je zelfs bonussen kunt vinden voor crypto. Zoals je kunt vinden in dit artikel. Dit laat zien dat het mogelijk is om ook te gebruiken bij traditionelere games.

Een bloeiende sector

De industrie groeit enorm in populariteit, met op dit moment 454 miljoen fans over de hele wereld. Enkele van ’s werelds grootste merken sponsoren toernooien en teams, en de industrie is in 2019 $ 1,1 miljard waard dankzij mediarechten, commerciële bindingen en kaartverkoop. Miljoenen fans wedden zelfs op de actie op sites als Unikrn, terwijl populaire streamers oogverblindende bedragen kunnen vragen om inhoud te promoten. Toch zijn in-game microtransacties verreweg de grootste inkomstenstroom voor de uitgevers.

In de toekomst kan Blockchain-technologie deze transacties naadloos ondersteunen. De sector is al lange tijd klaar voor digitale valuta, waardoor het rijp is voor crypto om een ​​revolutie teweeg te brengen in het transactiemodel. Blockchain-technologie kan in-game transacties een stuk sneller, gemakkelijker en veiliger maken, wat zowel de spelers als de gamestudio’s ten goede komt.

Veel ontwikkelaars hebben platforms van derden zoals Steam gebruikt om de obstakels te overwinnen die zich voordoen bij internationale betalingen. Toch zijn bitcoin en andere cryptocurrencies van nature internationaal, ze omzeilen naadloos internationale grenzen en maken veilige, snelle transacties mogelijk. Blockchain-technologie is gedecentraliseerd, waardoor in-game transacties kunnen worden voltooid, geregistreerd en gecontroleerd, zonder dat tussenpersonen het proces moeten vertragen. Natuurlijk moet je hier wel je online identiteit veilig mee houden.

Een belangrijke economie

Het potentieel is enorm. Meer dan tweederde van de 250 miljoen spelers van Fortnite hebben uitgegeven aan extra in-game content, met een gemiddelde besteding van $ 84,67, dus Fortnite’s V-bucks vormen op zich een aanzienlijke economie. 

Een groot aantal populaire gratis te spelen games volgt dit model, waaronder LoL, CS:GO, Dota 2, Hearthstone, World of Tanks, Smite, Clash of Clans, Apex Legends, PUBG, Pokemon Go, StarCraft II en nog veel meer. Uitgevers van games zoals FIFA en NBA2K verdienen ook enorme hoeveelheden geld door extra’s in rekening te brengen nadat gamers de eerste titel hebben gekocht.

Voorbeelden

Een aantal gamingmerken passen al blockchain-technologie en cryptocurrency toe om al lang bestaande problemen rond internationale betalingen aan te pakken. Atari heeft de Atari Token gelanceerd als onderdeel van een op blockchain gebaseerd digitaal entertainmentplatform, terwijl de munten in bestaande games zullen worden opgenomen. 

Blockchain-gebaseerde games zoals CryptoKitties, My Crypto Heroes en Gods Unchained stijgen in populariteit. Virtual reality vertegenwoordigt de toekomst van gaming en een VR-platform genaamd High Fidelity creëert een nieuwe virtuele wereld, mogelijk gemaakt door de EOS-blockchain. Het hoopt miljarden potentiële VR-gebruikers te ondersteunen in een universum van virtual reality-werelden, bedacht de Metaverse. “Om deze schaal te bereiken en een dergelijke belofte veilig na te komen, moet VR worden gedecentraliseerd, inclusief diepgaand gebruik van blockchain-technologie”, zei CEO Philip Rosedale.

Crypto-bedrijven stapelen zich op in de gaming-ruimte

Verschillende cryptobedrijven lanceren ambitieuze, innovatieve projecten om zich op de gamingsector te richten. Bitrefill, een crypto-handelsplatform, stelt gamers in staat om een ​​breed scala aan cadeaubonnen te kopen voor online gaming-diensten, zoals Steam, Xbox Live en Blizzard’s Battle.net, met Bitcoin.

De twee werelden botsen en de kansen zijn enorm. Er zullen ongetwijfeld een aantal kinderziektes zijn en gamers zullen wat vallen en opstaan ​​moeten verdragen, maar in de nabije toekomst zouden we crypto netjes geïntegreerd in videogames moeten zien.

Crypto kan aanzienlijke voordelen bieden voor het microtransactiemodel, waardoor de kosten van individuele betalingen worden verlaagd en de efficiëntie in de keten wordt verbeterd. Het is ook veel meer privé en veiliger, dus gaming zal in de toekomst waarschijnlijk een van de belangrijkste industrieën voor de crypo-sector worden.

Est, netus aenean hendrerit sed purus ipsum amet. Facilisi quam.

Investeer nu in crypto als Ethereum, Bitcoin en vele andere op de grootste crypto exchange van Nederland

Automatisch geld verdienen met jouw cryptomunten?

Leer meer over het ontvangen van rente op je crypto via een van de onderstaande aanbieders: