Wat trek ik aan voor mijn profielfoto?

Kledingtips zakelijke profielfoto - kledingtips professionele profielfoto

Onderzoek wijst uit dat er het meest gekeken wordt naar de profielfoto op sites als LinkedIn, Twitter of Facebook. Het lijkt een simpele vraag, maar het blijkt toch belangrijk om er nog eens goed over na te denken. Kleding is een onderdeel van jouw profielfoto, en jouw profielfoto is jouw eerste indruk. Maar wat trek je nou aan op jouw professionele profielfoto? Gelukkig zijn er een paar universele richtlijnen waar je aan vast kan houden.

1. Hou het simpel

Zorg er allereerst voor dat je effen kleren draagt. Stipjes, streepjes en patronen leiden af. Dat geldt ook voor de achtergrond.

2. Niet te bloot

Pas op met te veel bloot. Strapless jurkjes kunnen heel mooi zijn, maar in een headshot zie je dan te veel schouders. Een bescheiden V-hals kan wel.

3. Kleding die bij jouw industrie past

Pas je kleding aan op de industrie waarin je werkt. Een grafisch ontwerper kan goed wegkomen met een hip t-shirt, maar een bankier doet er beter aan om gewoon een pak te dragen.

4. Pas op met wit

Vermijd wit. Sites als LinkedIn hebben al erg veel wit op de pagina, waardoor witte kleding vaak een negatief effect heeft. Zwart werkt daarentegen altijd.


5. Gebruik één opvallende kleur

Eén opvallende kleur werkt vaak goed. Denk aan een mooi, donker pak met een felrode stropdas. Zo trekt jouw foto aandacht zonder schreeuwerig te worden.

Wil je meer tips over hoe je een goede zakelijke profielfoto maakt? Lees dan ook het artikel ‘Checklist voor de zakelijke profielfoto’.

Personal branding op het internet

Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen “Personal branding, iets voor jou?” en “Stappenplan personal branding” of bekijk al onze personal branding tips in de categorie “Personal branding op het internet”.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


Wellicht vind je onderstaande artikelen interessant

Stappenplan personal branding 2

Stappenplan personal branding: zo creëer je een eigen merk

Wat kun jij betekenen voor opdrachtgevers, klanten of potentiële werkgevers? Waar ben je goed in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips