Zo profileer jij je als ZZP’er op online marktplaatsen

Online marktplaatsen zzp'ers - online profileren- personal branding 1

Online marktplaatsen zoals Freelance.nl, Hoofkraan.nl en 12freelance.nl brengen opdrachtgevers en ZZP’ers bij elkaar. Een goed doordachte personal branding als ZZP’er is essentieel. Je merk dat ben je voor een groot deel zelf en wordt bepaald hoe je jezelf (met name online) presenteert. Je profiel op een online marktplaats of job board wijkt hier niet veel van af. Toch zijn er een aantal zaken waar je specifiek rekening mee moet houden om potentiële opdrachtgevers te overtuigen dat jij de juiste persoon bent voor de opdracht.

Een custom made profiel

Wanneer je reageert op een opdracht op een marktplaats zal een opdrachtgever al snel op jouw profiel belanden. Beschouw je profiel dan ook als je online visitekaartje en besteed hier ruimschoots aandacht aan. Een vast format van je profiel wat je voor andere doeleinden ook gebruikt is prima als vertrekpunt. Probeer dit echter aan te passen aan de betreffende marktplaats en het type opdrachten waar je op reageert.

Praat de praat van je doelgroep

Het gaat daarbij niet alleen om het noemen van relevante ervaring of uitgevoerde projecten. Ook het taalgebruik, je gebruikte stijl en vormgeving zijn elementen die je mogelijk moet aanpassen. Moet dit zakelijk of juist informeel? Wat voor type opdrachtgevers zijn actief op de betreffende marktplaats? Sta hier goed bij stil zodat je een ‘custom made’ profiel hebt voor iedere marktplaats en doelgroep. Zo connect je optimaal met je potentiële opdrachtgevers.

Wat anderen van je vinden

Bij personal branding is de mening van een ander belangrijk, zo niet doorslaggevend. In de huidige ‘review trend’ wordt veel belang gehecht aan wat een derde van jouw prestaties vindt. Wanneer je een opdracht op een marktplaats hebt uitgevoerd is het dan ook essentieel dat je om een beoordeling vraagt. Dit complimenteert je online profiel en is een enorme upgrade.

Daarnaast worden beoordelingen ook steeds zwaarder meegewogen (in kwaliteit en kwantiteit) in het algoritme van de zoekfunctie van veel marktplaatsen. Ofwel, hoe meer en beter je beoordeeld bent, hoe relevanter je bent voor opdrachtgevers.


Wel en niet doen op online marktplaatsen

Denk bij het maken van je online profiel op een online marktplaats aan de volgende zaken:

  • Een recente, professionele profielfoto is een must. Dus geen vakantiekiekje, een foto met je kinderen of andere privé-foto. Bij voorkeur is je foto gelijk aan gebruikte foto’s op andere plekken (Linkedin, Twitter etc.)
  • Vermeld alleen relevante werkervaring en projecten, afgestemd op het type opdrachten op de betreffende marktplaats
  • Schrijf niet in de derde persoon over jezelf of in de ‘wij’ vorm. Vermijd het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden of gebruik anders gewoon ‘ik’
  • Spelling en grammatica! Spelfouten zijn een doodzonde, als het Kofschip je niets zegt, laat iemand anders dan je tekst controleren of gebruik in ieder geval de spellingscontrole van Word
  • Hou je profiel actueel en up-to-date, zorg dat je laatste projecten worden vermeld en voeg nieuwe certificaten of gevolgde trainingen toe

Personal branding op het internet

Wil je meer leren over personal branding op het internet? Lees dan ook de artikelen ‘Personal branding tips voor Facebook’ en ‘Stappenplan personal branding voor Twitter’ of bekijk al onze personal branding tips in de categorie ‘Personal branding op het internet’.

 

Dit artikel is geschreven door Paul van der Heijden. Paul is oprichter van ZZPerworden.info, een website met praktische informatie voor ZZP’ers.

   Wil je ook een blogartikel schrijven? Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips