Whatsapp update; de nieuwe privacyvoorwaarden uitgelegd!

Whatsapp update - privacyvoorwaarden

We gebruiken het allemaal en we delen er ons lief en leed mee: WhatsApp. Deze gratis berichtendienst was tot nu toe reclamevrij en de privacy van gebruikers was volledig gewaarborgd. Sinds kort is daar wat aan veranderd. WhatsApp heeft voor het eerst de WhatsApp privacyvoorwaarden aangepast en gaat gegevens delen met moederbedrijf Facebook.

Worden de poorten nu wijd open gezet zodat bedrijven en andere organisaties mee kunnen kijken in ons privéleven? Nee, zegt het bedrijf, de berichtgegevens blijven beschermd. Toch is het goed om je bewust te worden van de veranderingen en we leggen je uit wat je kunt doen als je hier niet mee akkoord wilt gaan.

Wat is er veranderd aan WhatsApp?

Om kort te zijn: WhatsApp gaat gebruikersgegevens koppelen aan data van Facebook. Dat doen ze om – zo melden ze – gebruikersstatistieken beter bij te kunnen houden en het wordt ingezet om spam beter te bestrijden. Ook kunnen bedrijven accountinformatie gaan gebruiken om gebruikers aan Facebook-zijde en binnen WhatsApp nog beter te kunnen bedienen. Wat nadrukkelijk niet wordt gedeeld is inhoudelijke informatie uit berichten zelf. Deze zijn namelijk via end-to-end encryptie beveiligd en alleen in te zien door verstuurder en ontvanger.

Welke data wordt er gedeeld?

Het gaat puur om metadata van WhatsAppp; hoeveel unieke gebruikers zijn er, hoe vaak gebruiken ze de app, en wanneer doen ze dat. En de telefoonnummers worden doorgegeven plus eventueel de nummers van hun contacten. Facebook krijgt daardoor meer data in handen om jouw sociale netwerk in kaart te brengen. Als je veel met iemand appt kan vervolgens binnen Facebook een vriendschapssuggestie voor die persoon getoond worden. En doe je dat met een bedrijf dan kunnen er advertentiebanners van datzelfde of soortgelijke bedrijven gaan verschijnen naast jouw Facebookpagina.

De nieuwe WhatsApp en bedrijven

De aanpassing in de WhatsApp privacyvoorwaarden is dus met name interessant voor bedrijven. Met de gebruikersgegevens hebben ze alle data in handen om gerichte berichten te kunnen sturen aan WhatsApp-ers. Vooralsnog zal het vooral om zakelijke berichten gaan, zoals het doorgeven van reserveringsinformatie rondom een geboekt vakantiehuisje of de laatste updates over de bezorging van je bestelling. Maar je zult ook persoonlijke aanbiedingen en promoties kunnen verwachten; de aankondiging van een nieuw boek van de auteur waarvan je eerder boeken kocht of de promotie van een product dat in de aanbieding is bij jouw favoriete supermarkt.

 

Het is nu nog niet bekend hoe het delen van gegevens met adverteerders en bedrijven precies gaat werken. WhatsApp heeft wel gezegd dat er met deze informatie integer zal worden omgegaan en dat gebruikers niet overladen moeten worden met spam. Je kunt ook WhatsApp zo instellen dat jouw accountinformatie voor dit soort berichten niet gebruikt mag worden.

Wat levert het WhatsApp op?

WhatsApp doet dit natuurlijk niet zomaar. Het bedrijf heeft de beschikking over een ontzettend grote dataset met gegevens van gebruikers wereldwijd. Ze weten niet alles over ons, ze kunnen immers onze berichten niet lezen, maar uit alle andere data rond onze accounts is heel veel informatie af te leiden. Dat is voor andere bedrijven interessant voor de afzet van hun producten en diensten. En het is dus heel veel geld waard.

En als je dit als WhatsApp gebruiker niet wilt?

Wil je WhatsApp blijven gebruiken, dan moet je de nieuwe WhatsApp privacyvoorwaarden wel accepteren. Alle gebruikers hebben inmiddels een bericht ontvangen om dit binnen 30 dagen te doen.

Wel kan je ervoor zorgen dat de informatie niet wordt doorgesluisd naar adverteerders om zo gerichte advertenties en berichten te vermijden. Ga naar ‘Instellingen’, dan ‘Account’ en zet de schakelaar bij de optie ‘deel mijn accountinformatie met Facebook’ uit. Ook als je de voorwaarden al hebt geaccepteerd kan je dit alsnog aanpassen. Maar doe dat wel binnen de 30 dagen, dus voor 24 september 2016! De optie is niet beschikbaar voor WhatsApp installaties na 24 september 2016.

WhatsApp; privacy instellingen die jij moet weten!

Wil je meer leren over WhatsApp privacy instellingen? We hebben de belangrijkste privacy instellingen beschreven in het artikel WhatsApp; privacy instellingen die jij moet weten’ .

Privacy instellingen social media & applicaties

Gebruik je ook Instagram, FacebookGoogle, Snapchat of Windows 10? Wil je ook daar meer controle over jouw privégegevens? Klik hier voor een overzicht met de privacy instellingen van diverse social media en applicaties.

Blijf op de hoogte
Geregeld worden de privacy instellingen van internetapplicaties gewijzigd of worden er nieuwe privacy instellingen toegevoegd. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe instellingen en tips hoe jij jouw online informatie kan managen.

Vind je dit artikel nuttig? Dan zouden we het natuurlijk leuk vinden als je deze deelt.

Mijn online IDentiteit nieuwsbrief


4 Berichten

  1. Bedankt voor de prima informatie!

  2. De mogelijkheid tot opt-out (van het doorgeven van info aan facebook) is er NIET voor nieuwe gebruikers.
    Die mogelijkheid was er uitsluitend voor ‘existing users’. Dit mag wel eens ruimer onder de aandacht gebracht worden, ik heb nog nergens commentaar hierop gevonden.

    • Mijn Online IDentiteit

      Beste F. Nuyten, Bedankt voor de feedback. we hebben de tekst aangevuld met de volgend tekst “De optie is niet beschikbaar voor WhatsApp installaties na 24 september 2016.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social media voor de laatste tips